Partaj judiciar

Partajul judiciar sau împărţeala moştenirii pe cale judecătorească, modalitate de împărţeală a moştenirii utilizată în situaţiile în care moştenitorii, în cursul procedurii succesorale notariale, ori în afara acesteia, nu se înţeleg şi nu pot ajunge la împărţeala moştenirii prin bună-învoială, precum şi în cazuri în care această modalitate de împărţeală este obligatorie potrivit legii şi anume :

a) dacă unul dintre copărtaşi nu este prezent şi nici nu este reprezentat la împărţeală;

b) dacă cel puţin unul dintre copărtaşi nu consimte la împărţeala prin bună-învoială ;

c) cand unul dintre copărtaşi este minor sau interzis, iar autoritatea tutelară competentă nu a încuviinţat împărţeala prin bună învoială. In conformitate cu prevederile legale şi cu precizările aduse în materie de către practica judiciară, împărţeala moştenirii pe cale judecătorească se va efectua în următoarele moduri:

a) In natură, caz în care alcătuirea loturilor se va face avandu-se în vedere valoarea pe care o au bunurile la data împărţelii şi nu aceea pe care au avut-o iniţial sau cea rezultată din evaluările efectuate în alte scopuri (cum ar fi fixarea impozitului, asigurarea etc.).

b) Prin atribuire, dacă bunul — ori unele dintre acestea — nu este împărţibil în natură ori nu s-a obţinut autorizarea necesară, sau împărţeala este incomodă, neeconomică ori vădit contrară intereselor unora dintre comoştenitori.

Copărtaşul căruia i s-au atribuit bunurile succesiunii — ori unele dintre ele — în natură va fi obligat să plătească celorlalţi, în alte bunuri sau în bani, contravaloarea cotelor-părţi ce li s-ar fi cuvenit.

In ambele aceste cazuri de împărţire se va ţine cont, în măsura posibilului şi avandu-se în vedere principiile de echitate, de interesele şi opţiunile justificate ale tuturor părţilor. In acest scop, se vor lua în considerare elemente ca : eventualele disproporţii existente între cotele-părţi cuvenite diferiţilor copărtaşi ; natura bunurilor şi posibilitatea de a fi valorificate în condiţii cat mai bune din punct de vedere economic; ocupaţia, domiciliul, varsta, sexul etc. ale fiecărui copărtaş ; împrejurarea că unele bunuri s-au aflat timp îndelungat în folosinţa unora dintre ei, precum şi orice alte elemente deduse din împrejurările concrete ale cazului dat.

c) Prin vanzarea bunurilor succesorale (în tot sau în parte) şi distribuirea preţului obţinut între copărtaşi ; vanzarea se va face, de regulă, prin bună-învoială şi numai în cazuri excepţionale prin licitaţie publică.

Alte articole:

Întrebări și răspunsuri: Partaj judiciar




* Comentariul va fi public. Introduceți doar prenumele, fără date cu caracter personal.

** Asigurați-vă că întrebarea nu are deja răspuns în articol și că are legătură cu subiectul.

*** Adresa de e-mail nu se publică.

T. 6-08-2025
Buna ziua,
Suntem doi mostenitori, eu fiind fiica adoptiva a tatalui (dar suntem frati de mamă), iar fratele meu nu a mai platit nimic de 10 ani. In ultimii doi ani am imputernicit o terta pers (sotul unei prietene), sa faca succesiunea, iar el a inselat-o, a renovat si inchiriat, mi-a refuzat accesul in imobil si a platit alta avocata sa continue o succesiune juridică, eu promitand ca le voi dona proprietatea. Fireste ca dupa ce am aflat ca deja traia cu altcineva, i-am anulat procura si vreau sa ma ocup personal, insa nu imi da actele. Daca acestea se afla la judecatorie, cum pot reintra in posesia lor fara judecata? Mulțumesc.
Gabriela 19-07-2025
Apartamentul a fost al mamei. Mi la dat prin contract de vinzare cumpărare dar fiind căsătorită are și soțul drept.acesta a decedat și din căsătorie anterioara are 4 copiii majori acuma.noi împreună nu avem copiii.copiii nu doresc nimic de la mine dar nu vor să-mi dea acea declarație precum ca nu vor nimic.nu m- au ajutat cu nimic nici cind tatăl lor era bolnav și nici cind a decedat...sint conștienți ca casa e mamei și are drept de habitat...sint 5 ani de cind a decedat soțul...ce pot face cu succesiunea?
Daniela 20-06-2025
Bună ziua! Mama mea ,de un an și 5 luni a avut un AVC grav ,eu am avut grije de ea până pe 16 06 2025 când a decedat. Sora cu cumnatul in tot acest timp au venit de două ori în vizită scurtă.Acum după deces in apartamentul mamei sa mutat sora cu cumnatu . Ei mi-au zis că nu am dreptul la moștenire după mama ,dar mama nu a făcut pe nici unul moștenitor. Vă mulțumesc!
C. 6-11-2024
In anul 2008 am cumparat din Germania o garsoniera mamei mele in Romania. Dupa decesul mamei mele celelalte doua surori au dreptul la ereditate ?
Alex 18-12-2023
Buna ziua aș vrea să întreb suntem 3 frati si tatal nostru nea lasat la fiecare ceva si la cei doi frati nu le este de ajuns ce lea lasat si tatal nostru a murit si mama si au ramas pe numele mamei si ia decedata ce este defacut ca lor tot nu le ajunge ce lea lasat vor mai mult
Adriana 23-10-2023
Buna, am o casa la tara din care detin 5/6 ,matusa mea care are1/6 e decedata de 20de ani,am Liber de la fiul ei sa deschid succesiunea. Sotul ei a decedat dupa. El nu are alti mostenitor cum sa fac sa obtin partea lui? Trebuie sa merg in instanta?
Dana 10-07-2023
Spuneti-mi va rog,soțul meu nu a fost declarat la moștenirea din partea tatălui sau ce este de facut
Elena 10-02-2023
Suntem in proces de scoatere din indiviziune a mostenirii bunicului decedat Am cerut expert topo,am facut expertiza,lotizarea ,partile au fost de acord cu raportul expertului,acum dupa 8 luni cer partaj judiciar ce sanse au de a castiga la apel-multumesc ptr raspuns
Elena 25-12-2022
M ar interesa informații despre o succesiune
Nora 28-09-2022
Doresc SA raspunda un avocat in cunostinta de cauza mamá mea e mostrnitoare pe o parte de o casa care a fost cumparata cu sotul ei acum decedat stiu ca ii revine 75 din imobil restul se imparte intre copii,cum poate deveni singura proprietara daca unul dintre mostrnitori nu este de acord?
Vedeți mai multe
I. 16-09-2022
Bună seara! Avem de împărțit un teren de 10000mp, unul de 1800mp și unul de 1100mp siunul de 1500mp. Moștenitorii sunt 3, ei dețin unul 5/8,1/8 și 1/4.Cei 3 nu se înțeleg în privința împărțirii terenurilor, în acest caz pot lua fiecare procentul care se cuvine din moștenire???
Anghel 21-08-2022
Buna ziua,cum pit intra in posesia mesteniri in cazul in care mostenitori fratii mei nu m au anuntat si au vandut mostenitea fara mine,cum pot sa mi iau dreptul ce mi se cuvine?
G. 8-04-2022
Bunaziua, sintem 4 frati, 2frati si 2surori , tata a decedat mama traieste! 1frate locuieste cu mama in curtea parintii, fratele a facut un act de vinzare cumparare cu parinti fara stirea ceilalti frati si nu stim ce acte a mai facut nu ne arat, avem dreptul la mostenire dupa tata si de la cine se poate cere, de la frate sau de la mama, mentionez ca tata era bolnav cu Parchinson,cind a facut un act.
Va multumesc.
F. 27-12-2021
Cum pot face sucesiunea dupa moartea mamei. Am fost 3 frati,unul decedat.Eu am fost ce-l care am avut grija de ea dar nu am nici un act.Pot face partaj juridic cu martori?
Nicolae 3-12-2021
Bună ziua cât are valabilitate actele de succesiune de la momentul deschiderii
Lavinia 13-11-2021
Buna ziua!
Parintii sotului meu, au decedat la un interval de 9 zile. Intrebarea mea este in ce perioada de timp se poate face succesiunea? Mentionez ca, noi am locuti impreuna cu parintii sotului meu o perioada de 30 de ani, si mai am 3 cumnate care au dreptul legal la mostenire.
As dori sa stiu daca noi avem prin lege un avantaj ca am locuit cu ei si mentionez am avut grija de amandoi pana in ziua decesului amandurora.
Va multumesc.
Stela 6-11-2021
Prin succesiune nea revenit 1/3din teren mie și sorei fratele nu vrea sa ne despăgubească spune ca nu are bani ce pot face ?ambi părinți sint decedați multumesc
Alexandru Surdescu 17-11-2021
Nu ați menționat cum anume ați dezbătut succesiunea - la notar sau în instanță. Dat fiind că ați comentat la un articol despre partajul judiciar, presupun că ați dezbătut succesiunea în instanță. Solicitați unui executor judecătoresc punerea în executarea a sentinței judecătorești dacă ați dezbătut succesiunea în instanță.
Adriana 2-11-2021
Bună ziua dacă tatăl meu a moștenit o avere de la mama lui mai exact 3.58 ha de pământ și nu a lăsat acte...iar la adresa mamei locuiesc în prezent nepoții din partea fratelui iei...pot sa îmi revendic drepturile în instanță după mama mea pentru că varul meu nu este de acord sa facem asta pe cale amiabila ...daca da și dacă aș avea câștig de cauză ținând cont că nici unul dintre noi nu avem acte doveditoare (titlul de proprietate) și doar unul dintre nepoții mamei locuiește la adresa unde sunt de drept 5 nepoții după frați mamei
Monica 27-09-2021
Buna ziua !Tatal meu a decedat in luna Aprilie 2021 ,fratele meu, doar din partea tatalui decedat, vrea sa faca succesiunea Mentionez ca eu nu sunt in Romania si mi a spus ca trebuie sa dau o declaratie legalizata dar nu mi a spus pentru ce .Ce trebuie sa fac? din cate am inteles vrea sa vanda casa dar nu sunt de acord.Casa este bun común cu sotia iar noi suntem doi copii ,EU sunt fica din partea tatalui .Ce trebuie sa fac ,mi se cuvine Ceva ?dar in cazul de a nu vinde casa ,de ce face succesiunea?Va multumesc!
Carmen 26-08-2021
Buna ziua,
cum se poate deschide o succesiune daca nu se stie adresa si tara unde sunt copii si nu exista nici numere de contact.Decedatul era divortat.
Multumesc,
Alexandru Surdescu 17-11-2021
În acestă situație cel mai probabil veți putea dezbate succesiunea doar pe cale judiciară, în instanță. Contactați un avocat care vă poate ajuta în aceste demersuri (aflarea adresei prin intermediul autorităților competente, etc.)
Alina 19-08-2021
Bună ziua .Tatăl meu a decedat în urmă cu 9 ani,iar mama mea nu dorește să facă masa succesorală pentru a putea ca noi cei 5 copii pe care ii are să putem întra în drepturile de după decesul tatălui. Vă rog a ma îndruma cum trebuie să procedez . Mulțumesc
Alexandru Surdescu 17-11-2021
Dacă unul dintre succesibili nu este de acord cu dezbaterea moștenirii la notariat, aceasta se poate face la judecătorie.
Corina Ion 9-08-2021
Bună ziua! Suntem cinci nepoți care nu se înțeleg în privința a sase hectare ramase de la bunici în posesia unuia dintre noi, care a fost crescut de acești bunici. Precizez ca bunicii au decedat în același an amândoi, iar copiii lor, părinții noștri, au decedat înaintea bunicilor. Nu s-a dezbătut succesiune pentru acest pământ după decesul bunicilor, iar cel la care a rămas pământul s-a folosit de el 18 ani fără ca noi sa primim ceva, cotă parte din subventie sau produse agricole. Ce trebuie făcut în acest caz? Dacă îl dam în judecată, putem sa cerem daune pentru toți acești ani când el s-a folosit de roadele pământului?
Maria Ghita 2-07-2021
Suntem 2 surori, tata a decedat acum 30 ani. Mama traieste. Vreau sa facem succesiunea si mostenirea dupa tata. Eu de 10 ani am plecat din tara dar nu am renuntat sa o ajut pe mama. Sora mea sta cu familia ei in aceeasi curte cu mama dar in locuinta separata. Ambele case apartin tatalui nostru. Cum este mai bine sa procédez ca sa pot recupera partea ce imi revine légal in urma decesului tatalui?
Ana 30-06-2021
Bună seara!tatăl meu locuiește în casa părintească de peste 23 de ani(părinții,tatăl mort și mama a părăsit casa de peste 20 de ani)de curând a început sa renoveze casa complet, și vor sa facă acte în schimb surorile lui nu vor săi dea semnătura....în acest caz,ce drepturi au surorile?cum se calculează casa,cum era s-au cum este după renovare?dacă dezbate moștenire l-ar costa mult?
M. B. 24-08-2015
Cum pot face succesiunea dupa moartea tatalui meu( mama traieste), daca sora mea refuza sa se prezinte?
Notariat Professio 26-08-2015
În acest caz veți putea dezbate succesiunea doar pe cale judiciară (în instanță). Încercați să ajungeți la o înțelegere pentru că procesele durează și sunt mult mai costisitoare.
Doina 20-08-2015
Bună ziua. În urma cu un an a decedat tatăl meu,în urma înțelegerilor " verbale" cu frății mei am renunțat la dreptul meu din succesiune,acum ca ei nu se țin de cuvânt mai am ce să fac?
Notariat Professio 26-08-2015
Este nulă orice înțelegere cu caracter oneros ce are ca obiect renunțarea la moștenire. Pentru o tranzacție cu caracter oneros aveați opțiunea partajului în cadrul căruia puteați primi o sultă de la ceilalți moștenitori.
Bogdan 15-07-2015
Daca sa dezbatut succesiunea intre frati in urma morti parintilor pe o casa, mai poate unul dintre frati sa cedeze parte lui celuilat frate prin notar donatie sau ceva de genul asta?
Notariat Professio 16-07-2015
Da, puteți face un contract de donație sau de partaj la notariat.
Cerasela 8-02-2014
Tatal meu a murit mai am o sora minora iar eu am 2 copii dintre care unul ii poarta numele de familie mama e in viata ce drepturi am eu cu doi copii minori. sub 4ani
Notariat Professio 25-01-2015
Pentru calculul cotelor succesorale, vă recomandăm să folosiţi calculatorul de pe această pagină: Calculator cote succesiune
C. A. 28-01-2014
cum se introduce actiunea judecatoreasca,ptr desemnarea a 2 nepoti ca succesori ai averii batranilor
Alexandru Surdescu 25-01-2015
1. Dacă vă înţelegeţi, cel mai bine faceţi împărţeala moştenirii la notariat deoarece este cel mai rapid şi avantajos dpdv. al costurilor.
2. Dacă nu vă înţelegeţi cu privire la împărţirea bunurilor, atunci trebuie să luaţi legătura cu un avocat pentru a vă face acţiunea de partaj care se depune la instanţa de la ultimul domiciliu al defunctului.
Mariana 15-01-2014
Referitor la un partaj judiciar:
In anul 2004 s-a facut succesiunea in urma decesului bunicului, am acceptat succesiunea toti mostenitorii dar nu am facut partajul. In momentul de fata exista pe rol un proces de partaj judiciar, intrebarea mea este: in cadrul acestui proces de partaj,unul dintre mostenitori poate renunta la intreaga cota ce-i revine( 2/8)in favoarea altui mostenitor, fara a se lovi de nulitate sau alte consecinte ulterioare?
Alexandru Surdescu 25-01-2015
Renunţarea în cazul dvs. se putea face doar în termen de 6 luni de la deces deoarece se aplică vechiul cod civil. Chiar şi conform noului cod civil, renunţarea se poate face doar în termen de 1 an de la deces. Părţile pot face, în schimb, o tranzacţie judiciară.
K. 12-01-2014
! Tata a murit de 30 ani si mama nu a facut succesiunea dupa moartea tatalui.Acum ea locuieste cu fratele meu si sotia acestuia si nu se inteleg. Mama mea ar vrea sa facem succesiunea pentru a putea vinde apartamentul si a n-e da fiecaruia ce n-e se cuvine fiecaruia din mostenire dar fratele meu nu vrea.
-Cum ar trebui sa procedeze mama pentru a putea vinde,daca se poate?
Multumim si asteptam raspuns.
Alexandru Surdescu 25-01-2015
1. Dacă vă înţelegeţi, cel mai bine faceţi împărţeala moştenirii la notariat deoarece este cel mai rapid şi avantajos dpdv. al costurilor.
2. Dacă nu vă înţelegeţi cu privire la împărţirea bunurilor, atunci trebuie să luaţi legătura cu un avocat pentru a vă face acţiunea de partaj care se depune la instanţa de la ultimul domiciliu al defunctului. Veţi putea vinde după ce obţineţi hotărârea judecătorească definitivă de partaj şi se face intabularea acesteia în cartea funciară.
Livia 20-10-2013
tatal meu a decedat,mama traieste ,noi sintem 2 surori,casa in care a locuit tata si mama este a parintilor alu tata (bunici mei)care sint decedati.
Proprietari casa sint bunicii nostrii .bunicii au avut 2 copii (tata decedat, unchiul decedat) tata 2 fete ,unchil un baiatdecedat,baiatul decedat are o fata (NEPOATA)
nepoata are dreptul la casa?
mama a fost nora si casa era facuta cind a venit acolo are dreptul la casa ?
noi cele doua fice avem dreptul la casa ?
astept un raspuns -multumesc
Notariat Professio 25-01-2015
Indicaţi moştenitorii legali în această aplicaţie şi aflaţi automat care este cota parte din moştenire ce revine fiecăruia la dezbaterea succesiunii prin notariat.
Lili 18-10-2013
Ma intalnesc cu un caz dificil si nu stiu cum sa procedez.Am fost 3 frati si o sora,sora a decedat si au ramas copii ei,am avut o parcela de pamant mostenita de la mama(decedata) si ne-a fost data prin hotarare judecatoreasca .As fi vrut sa intru in posesia parcelei care imi apartine,insa copii surorii mele nu doresc sa semneze pentru a imparti la notar si a trece fiecare parcela pe numele lui.Cum pot proceda?Le-am explicat ca daca ajungem in instanta costurile sunt destul de mari,insa nu doresc sa vina sa semneze.Se paote rezolva in instanta?Va multumesc
Alexandru Surdescu 25-01-2015
În acest caz trebuie să luaţi legătura cu un avocat pentru a solicita dezbaterea moştenirii în instanţă. Este competentă instanţa de judecată de la ultimul domiciliu al defunctului, potrivit art. 118 din noul Cod de Procedură Civilă. Într-adevăr durează mai mult ca la notariat procedura în instanţă şi costurile sunt ceva mai ridicate, însă este singura soluţie dacă nu vă înţelegeţi cu ceilalţi moştenitori să dezbateţi moştenirea prin notariat
Mihai 30-09-2013
Suntem 2 frati si tata vrea sa dea totul fratelui meu ,mie ce imi revine?,mentionez ca mama este decedata.
Alexandru Surdescu 25-01-2015
Dacă sunteţi dezmoştenit indirect prin liberalităţi precum donaţii sau testamente, dvs. vă poate reveni rezerva succesorală care reprezintă 1/2 din cât vi s-ar cuvenit în mod legal în lipsa donaţiei sau a testamentului prin care aţi fost dezmoştenit.
Luminita 27-09-2013
Tatal meu e decedat la fel si bunicul dupa tata.Succesiunea dupa bunicul nu a fost facuta .Din 6 copii a lui bunicul au mai ramas 4 dintre care una din surori nu este deacord sa ne primim partea dupa tata.As vrea sa stiu daca se poate cere succesiunea si ce acte ne trebuiesc.Multumesc o zi buna
Notariat Professio 28-09-2013
Da, oricare dintre succesibili pot solicita dezbaterea succesiunii la notariat. Actele necesare le găsiți aici: Acte necesare succesiune. Vă puteţi adresa notariatului nostru dacă ultimul domiciliu al defunctului a fost în Bucureşti.
Luminita 27-09-2013
Succesiunea dupa tata lui tata nu este facuta.Tata si inca o sora a lui au decedat .au mai ramas 4 frati .Cum am putea sa facem succesiunea ca sa intram in posesia bunurilor care ii revin tatalui meu dupa tatal lui Si ce acte ne trebuiesc in vederea succesiuni
Notariat Professio 28-09-2013
Puteţi solicita dezbaterea succesiunii la notariat. Actele necesare le găsiți aici: Acte necesare succesiune. Vă puteţi adresa notariatului nostru dacă ultimul domiciliu al defunctului a fost în Bucureşti.
Mariana 29-07-2013
Suntem 2 surori mama nu a facut succesiunea dupa ce tata decedat iar acum sora mea vrea sa deschida succesiunea dupa tata si isi vrea partea ei poate sa o oblige pe mama sa vândă ca sa ii dea partea surorii daca eu nu sunt de acord
Notariat Professio 28-09-2013
Sora va putea vinde doar partea care îi revine ei de pe urma tatălui dvs.
Ioana 7-07-2013
ambii parinti au decedat.am fost 4frati,doi au murit,succesiunea sa facut intre cei doi ramasi dupa un timp a aparut una dintr nepoate cu pretentii,ce este de facut in continuare
Notariat Professio 28-09-2013
Nepoata poate solicita în instanță constatarea nulității certificatului de moștenitor sau, dacă vă înțelegeți cu aceasta, vă puteți adresa şi notarului public în scopul încheierii unui act autentic care să ateste soluţionarea pe cale amiabilă a diferendului. În această ultimă situaţie se eliberează un nou certificat. Citiți și: certificat de mostenitor in care nu a fost trecut un mostenitor
Ioana 22-02-2013
in situatia in care tatal a decedat si au ramas in viata mama si doi copii (majori) si urmeaza a se face succesiunea legala, exista posibilitatea de a separa (de comun acord intre mostenitori) anumite bunuri de succesiune? Masa succesorala cuprinde cateva case si terenuri, dar o casa si un teren se doresc a nu fi incluse in succesiunea legala. Acestea sunt inregistrate pe numele ambilor soti.
Notariat Professio 25-01-2015
Da, puteţi declara la notariat doar acele bunuri pe care le doriţi incluse în masa succesorală.
C. M. 21-02-2013
Daca fratii nu sint de acord cu succesiunea,cum pot intra in posesia parti mostenite de la parintii,dupa decesul parintilor la cit timp se poate deschide succesiunea si cit timp imi acorda legea pentru succesiunea gratuita.
Alexandru Surdescu 25-01-2015
În acest caz trebuie să luaţi legătura cu un avocat pentru a solicita dezbaterea moştenirii în instanţă. Este competentă instanţa de judecată de la ultimul domiciliu al defunctului, potrivit art. 118 din noul Cod de Procedură Civilă. Într-adevăr durează mai mult ca la notariat procedura în instanţă şi costurile sunt ceva mai ridicate, însă estes singura soluţie dacă nu vă înţelegeţi cu ceilalţi moştenitori să dezbateţi moştenirea prin notariat.
Gheorghe Virginia 19-02-2013
daca nu am succesiunea facuta dupa parinti pot deschide partajul la tribunal?
Notariat Professio 28-09-2013
Partajul prin instanță este mult mai costisitor decât cel prin notariat deoarece taxele judiciare plătite statului sunt mult mai mari decât cele notariale, chiar și dacă nu ați angaja un avocat. În plus, va și dura foarte mult. De aceea, este recomandabil partajul judiciar, prin instanță, numai în cazul în care nu există nicio posibilitate de înțelegere între părți.
Alin 13-01-2013
daca fratele meu nu vrea sa semneze succesiunea ce se itampla?
Notariat Professio 28-09-2013
Trebuie să îi explicați fratelui că dacă nu semnează va trebui să vă adresați instanței, unde vor exista mult mai multe costuri și procedura va dura mai mult. La notariat ajungețila același rezultat cu mai puține cheltuieli și într-un timp mult mai scurt.
Alin 13-01-2013
cum se procedeaza in cazul in care as vrea sa deschid succesiunea in instanta judecatoreasca chiar daca fratele meu nu este de acord?
Alexandru Surdescu 25-01-2015
În acest caz trebuie să luaţi legătura cu un avocat pentru a solicita dezbaterea moştenirii în instanţă. Este competentă instanţa de judecată de la ultimul domiciliu al defunctului, potrivit art. 118 din noul Cod de Procedură Civilă.

↑ ÎNAPOI SUS