Acceptarea tacită a moștenirii: definiție, acte și exemple

Acceptarea tacită a moștenirii - Casă părintească
Definiție: Ce înseamnă acceptarea tacită a moștenirii?

Potrivit DEX, „tacit” este acordul care nu este exprimat formal. În materia succesiunii, acceptarea tacită a moștenirii este acceptarea care nu se face prin declarație notarială, ci se deduce indirect, dar neîndoielnic, din faptele moștenitorului – din activități pe care acesta le putea face doar în calitate de moștenitor.

Acte de acceptare tacită a moștenirii sunt acele activități realizate de moștenitor din a căror îndeplinire rezultă clar intenția sa de a accepta succesiunea persoanei decedate.

Au valoare de acceptare tacită, conform Codului Civil:

  • Actele de dispoziție privind o parte sau totalitatea drepturilor asupra moștenirii;
  • Actele de administrare definitivă ori folosință a unor bunuri succesorale.

Nu au valoare de acceptare tacită:

  • Actele de conservare și supraveghere;
  • Actele de administrare provizorie.

Condițiile acceptării tacite a moștenirii (art. 1110 Cod civil)

Aceste reglementări sunt instituite prin art. 1110 al noului Cod civil. Pentru a se putea considera că succesibilul a acceptat tacit moștenirea, trebuie, în principiu, îndeplinite două condiții:

  • existența voinței succesibilului de a accepta moștenirea;
  • un comportament sau o conduită din care să rezulte indirect intenția sa de a accepta pur și simplu moștenirea.

În practică, s-a observat că acceptarea tacită se rezumă la o singură cerință esențială: actul realizat de succesibil trebuie să implice, cu puterea necesității, intenția sa de a accepta moștenirea, fără să poată primi în mod rezonabil o altă interpretare.

Actele de dispoziție

Actele de dispoziție pot sta la baza acceptării tacite, conform 1110 Noul Cod Civil. Prin urmare, atunci când moștenitorul încheie un act de dispoziție ce are ca obiect un bun aflat în masa succesorală, indiferent de valoarea și natura lui, este prezumată intenția lui neechivocă să accepte moștenirea pur și simplu, chiar dacă actul de dispoziție nu ar putea produce efecte.

În privința acestor acte se poate distinge între:

a) Actele de dispoziție având ca obiect bunurile succesorale singulare (ex: renunțarea la un drept, valorificarea dreptului de autor privitor la o operă literară) constituie acte de acceptare tacită, cu următoarele excepții:
– vânzarea de către succesibil a unor obiecte ale moștenirii supuse stricăciunii sau a căror conservare ar fi prea oneroasă;
– înstrăinarea unui bun din masa succesorală, dacă succesibilul a acționat cu credința greșită că este proprietatea sa.

b) Actele de dispoziție având ca obiect moștenirea privită ca universalitate implică în mod neîndoielnic intenția succesibilului de a accepta succesiunea.
De asemenea, renunțarea cu titlu oneros la moștenire constituie întotdeauna acceptare pură și simplă, iar renunțarea cu titlu gratuit numai dacă se face în favoarea unui moștenitor determinat, nominalizat.

Actele de administrare definitivă

Actele de administrare definitive, fără caracter urgent și care angajează viitorul sunt socotite acte de acceptare pentru că moștenitorul s-a comportat ca un proprietar și a realizat aceste acte pentru că a voit să accepte moștenirea.

Exemple: actele de posesiune și folosință a bunurilor succesorale; faptul mutării definitive a succesibilului în casa moștenită; demolarea unei construcții; încasarea unor creanțe de la debitorii succesiunii; încheierea unei convenții între moștenitori cu privire la administrarea bunurilor succesorale; locațiunea bunurilor succesorale pe o perioadă mai îndelungată; cererea de evaluare sau inventariere a bunurilor; cererea de deschidere a procedurii succesorale; plata impozitelor datorate statului cu privire la bunurile din masa succesorală; plata taxelor succesorale; cererea de a fi trecut ca moștenitor în inventarul întocmit la deschiderea succesiunii; introducerea unei acțiuni succesorale.

De asemenea, printr-o decizie judecătorească s-a hotărât că încheierea unei convenții între succesibili cu privire la situația viitoare a terenului agricol care face parte din masa succesorală, în sensul menținerii efectelor contractului de arendă, poate fi valorificată ca un act de administrare definitivă, cu semnificația unei acceptări tacite voluntare a moștenirii (Curtea de Apel Cluj, s. civ., dec. nr. 2007/A/2004).

Acțiuni în justiție și alte acte procedurale

Constituie acte de acceptare tacită a moștenirii promovarea de către succesibil a unor acțiuni în justiție ce presupun indirect, dar neîndoielnic, însușirea calității de moștenitor, cum ar fi: cererea de împărțeală a bunurilor succesorale, de raport a donațiilor ori de reducțiune a liberalităților excesive, cererea de anulare a testamentului.

Intentarea unei acțiuni succesorale valorează acceptare oricare va fi soarta acțiunii. De asemenea poate valora acceptare și participarea succesibilului la proces în calitate de pârât, dacă din atitudinea adoptată de el rezultă însușirea calității de moștenitor. În toate cazurile instanța trebuie să aprecieze dacă participarea la proces a succesibilului poate fi interpretată drept acceptare a moștenirii.

Când moștenitorul realizează un act care este interpretat fără echivoc drept unul de acceptare tacită, el nu poate renunța la acceptarea constatată astfel, declarând în mod expres că nu a înțeles să-și însușească calitatea de moștenitor, pentru că, în principiu, afirmația nu are valoare față de actele făcute.

Actele de conservare

Exemple de acte de conservare: cererile de punere și ridicare a sigiliilor, de facere a inventarului, întreruperea unei prescripții, luarea unei inscripții ipotecare sau cererea de reînnoire a unei ipoteci înscrise, cheltuielile de înmormântare. Aceste acte nu sunt susceptibile de a fi apreciate drept acte de acceptare, conform Codului civil.

Actele de administrare

Codul civil prevede că nici actele de administrare care au un caracter provizoriu și urgent nu pot fi asimilate actelor de acceptare. Asemenea acte, săvârșite pentru păstrarea în bune condiții a patrimoniului succesoral, determinate de necesități urgente și folositoare tuturor comoștenitorilor și care nu angajează viitorul bunurilor din moștenire, nu pot fi apreciate ca acte de acceptare tacită.

Acceptarea tacită prin reprezentant

Acceptarea tacită, la fel ca acceptarea expresă, poate fi făcută și prin reprezentant. Un mandatar convențional împuternicit special poate realiza, în numele succesibilului, acte de acceptare tacită a moștenirii, cu condiția ca acestea să fie îndeplinite în termenul legal de opțiune succesorală.

De asemenea, și gestionarul de afaceri poate duce la îndeplinire asemenea acte în numele succesibilului, dacă acesta din urmă ratifică în termenul legal de opțiune gestiunea, prefăcând-o într-un mandat.

Acceptarea tacită în moștenirea legală și testamentară

Acceptarea poate fi tacită atât în cazul moștenirii legale, cât și în cazul moștenirii testamentare. Chiar și un legatar cu titlu particular poate accepta în mod tacit succesiunea.

Dacă legatul este cu sarcină, legatarul este ținut să execute sarcina respectivă din momentul acceptării tacite. Acceptarea tacită este, în toate cazurile, o acceptare pură și simplă, cu toate consecințele prevăzute de Codul civil pentru acest tip de acceptare.

Declarația notarială de acceptare tacită a moștenirii

Prin declarația de acceptare tacită a moștenirii, persoanele care nu au acceptat și nici nu au renunțat la succesiune în termenul legal de un an de la decesul defunctului pot declara în fața notarului dacă au realizat acte cu valoare de acceptare tacită a moștenirii.

Acte necesare pentru declarație

  • Act de identitate declarant
  • Certificat de naștere declarant
  • Certificat de deces defunct (original)

Economisiți timp

Trimiteți actele online prin e-mail la birou@notari.pro sau Whatsapp la numărul 0724379450 și veniți la notariat doar pentru a semna și ridica declarația.

Preț, indiferent de termen

Declarație de acceptare tacită a moștenirii

127,05 lei

Toate taxele incluse

Acest cost total include:
✓ onorariu notarial: 121 lei
✓ taxă Registru Național pentru înregistrarea declarației: 6,05 lei
✓ TVA 21%

sau
Scrieți-ne pe WhatsApp!

Biroul Notarial Professio
Bd. Ion Mihalache 26-28, Sector 1, București

Întrebări frecvente

Ce înseamnă acceptarea tacită a moștenirii?

Acceptarea tacită a moștenirii înseamnă că succesibilul acceptă moștenirea prin fapte, nu printr-o declarație scrisă la notar. Potrivit DEX, „tacit” este acordul care nu este exprimat formal. În practică, acceptarea se deduce din felul în care moștenitorul se comportă față de bunurile din moștenire, ca un adevărat proprietar.

Ce înseamnă acceptarea tacită a succesiunii?

Acceptarea tacită a succesiunii este același lucru cu acceptarea tacită a moștenirii. Termenul „succesiune” este sinonim cu „moștenire”. Acceptarea nu se face prin declarație notarială, ci se deduce din faptele moștenitorului, de exemplu atunci când folosește, administrează sau înstrăinează bunuri din masa succesorală.

Ce înseamnă „acceptare tacită”, „succesiune tacită” sau „moștenire tacită”?

În limbajul uzual, expresiile „acceptare tacită”, „succesiune tacită” sau „moștenire tacită” sunt folosite pentru a desemna aceeași situație: moștenirea este acceptată prin fapte din care rezultă fără îndoială intenția moștenitorului de a o accepta, nu printr-o declarație expresă la notar.

În cât timp pot accepta moștenirea și ce se întâmplă dacă trece termenul de un an?

Termenul de opțiune succesorală este de un an de la data decesului. În acest interval, moștenitorii pot accepta moștenirea fie expres (prin declarație la notar), fie tacit (prin acte din care rezultă clar intenția de a primi moștenirea).
Dacă termenul de un an a trecut, nu înseamnă automat că moștenitorul își pierde definitiv drepturile. În practică, pot exista două situații:
- dacă în acest termen au fost făcute acte de acceptare tacită (de exemplu administrarea bunurilor, plata impozitelor etc.), se poate constata ulterior că moștenirea a fost deja acceptată tacit;
- dacă nu s-a făcut niciun act de acceptare și nu există niciun motiv temeinic, depășirea termenului poate duce la pierderea dreptului de a mai accepta moștenirea, în anumite condiții.
În situații speciale (minori, persoane care nu au știut de deces, documente ascunse etc.) se poate discuta cu un avocat despre oportunitatea unei acțiuni în justiție pentru repunerea în termen sau despre constatarea calității de moștenitor, în funcție de circumstanțele concrete.

Ce acte au valoare de acceptare tacită a moștenirii?

Au valoare de acceptare tacită a moștenirii actele din care rezultă clar intenția moștenitorului de a primi moștenirea. Codul civil enumeră, în principal:
-actele de dispoziție privind o parte sau toate drepturile din moștenire (de exemplu vânzarea, donația, renunțarea la un drept succesoral);
- actele de administrare definitivă sau de folosință a bunurilor succesorale, din care rezultă că moștenitorul se comportă ca proprietar;
- acțiunile în justiție prin care moștenitorul își valorifică drepturile succesorale (de exemplu cerere de împărțeală, de raport, de reducțiune, anularea testamentului).
În toate cazurile, actul trebuie să arate o intenție neechivocă de a accepta moștenirea.

Ce acte nu au valoare de acceptare tacită a moștenirii?

Nu au valoare de acceptare tacită actele prin care moștenitorul doar conservă sau administrează provizoriu bunurile, fără să își asume rolul de proprietar. Codul civil menționează în special:
- actele de conservare și supraveghere (de exemplu inventarul bunurilor, punerea sau ridicarea sigiliilor, întreruperea prescripției);
- actele de administrare provizorie și urgentă, făcute pentru a păstra bunurile în stare bună, în interesul tuturor moștenitorilor;
- cheltuielile de înmormântare ale defunctului.
Aceste acte nu sunt suficiente, singure, pentru a se considera că moștenitorul a acceptat tacit moștenirea.

Are plata impozitelor asupra bunurilor moștenirii valoare de acceptare tacită?

Da, plata impozitelor pentru bunurile succesorale este considerată un act de administrare sau folosință și poate avea valoare de acceptare tacită a moștenirii. Este un indiciu că persoana se comportă ca proprietar al bunului moștenit.
Totuși, plata impozitelor nu este singurul act cu valoare de acceptare tacită moștenirii. Acceptarea poate rezulta și din alte acte (locuirea în imobil, efectuarea de reparații, încasarea unor venituri, încheierea de contracte - vedeți articolul de mai sus pentru detalii).
Faptul că un moștenitor plătește impozitul nu înseamnă, automat, că ceilalți își pierd drepturile la succesiune. Este important ca fiecare să își manifeste opțiunea succesorală (prin declarație expresă la notar - recomandat, sau prin alte acte de acceptare tacită), în termenul de 1 an de la deces prevăzut de Codul Civil.

Cum reglementează noul Cod civil acceptarea tacită a moștenirii?

Noul Cod civil prevede că moștenirea poate fi acceptată expres (prin declarație la notar) sau tacit (prin faptele moștenitorului). Legea stabilește un termen general de un an pentru exercitarea opțiunii succesorale și enumeră actele care au sau nu valoare de acceptare.
Dacă moștenitorul a realizat acte de dispoziție sau de administrare definitivă, el este considerat că a acceptat moștenirea tacit, cu toate consecințele legale ale acestei acceptări.

Cum pot afla dacă s-a dezbătut succesiunea sau dacă cineva a acceptat sau a renunțat la moștenire?

Dacă nu există înțelegere între moștenitori sau nu aveți informații clare, puteți solicita la notar o încheiere de verificare a evidențelor succesorale. Este un act notarial care conține rezultatul căutărilor în registrele notariale.
Prin această încheiere se poate afla, de exemplu:
- dacă succesiunea a fost deja dezbătută și la ce birou notarial;
- cine a acceptat sau a renunțat la moștenire, potrivit evidențelor;
- dacă există testamente înregistrate.
În funcție de rezultat, notarul vă poate îndruma asupra pașilor de urmat mai departe: deschiderea sau completarea succesiunii, partaj între moștenitori sau, la nevoie, acțiuni în instanță.

Există jurisprudență despre acceptarea tacită a moștenirii?

Da, instanțele au pronunțat numeroase hotărâri privind acceptarea tacită a moștenirii. De regulă, se verifică dacă actele făcute de succesibil arată o intenție clară de a se comporta ca moștenitor (de exemplu încheierea de acte de administrare definitivă sau menținerea unor contracte asupra bunurilor succesorale). Fiecare caz este analizat concret, iar pentru a valorifica aceste aspecte este utilă o consiliere de specialitate la notar sau la avocat.

Cum pot dovedi acceptarea tacită a moștenirii la notar?

Dacă nu ați dat o declarație expresă de acceptare în termenul legal, dar ați făcut acte cu valoare de acceptare tacită, puteți solicita notarului întocmirea unei declarații de acceptare tacită a moștenirii.
În cadrul procedurii, veți arăta ce acte ați îndeplinit (de exemplu administrarea sau înstrăinarea bunurilor succesorale, plata impozitelor, efectuarea de lucrări etc.), iar notarul va aprecia dacă acestea pot fi considerate acte de acceptare tacită potrivit Codului civil.
Pe baza acestei declarații și a celorlalte acte necesare, se poate continua cu dezbaterea succesiunii și emiterea certificatului de moștenitor.

Alte articole:

Întrebări și răspunsuri: Acceptarea tacită a moștenirii: definiție, acte și exemple




* Comentariul va fi public. Introduceți doar prenumele, fără date cu caracter personal.

** Asigurați-vă că întrebarea nu are deja răspuns în articol și că are legătură cu subiectul.

*** Adresa de e-mail nu se publică.

Stefan 23-05-2025
Bună seara. Sora mamei a lăsat moştenire cu act notarial o locuință în București, pe act sânt menționate şi 4 surori dintre care mai trăiește una celelalte au decedat. Sora rămasă şi eu nepotul nu putem vinde locația (clădirea) din cauza celorlalți verișori (in cazul meu, nepoți în cazul sorei care trăiește) deoarece verișorii sănt plecați din țară, sau nu vor să meargă să facă succesiune pt.acel act de moștenire. Am plătit impozitul fiindcă am fost atenționat o sumă consistentă. Actul de moştenire a fost făcut în 2008 eu nedând importanță acestui act notarial 16 ani dar taxe și impozite m.a
Citește mai mult găsit. Toți care vor financiar sântem în 4 colțuri din țară, totul trebuie la bucurești. Ce este de făcut să fiu eu și sora decedatei propietar să nu mai plătim impozit anual și să vindem locația
Notariat Professio 21-11-2025
Pentru a putea vinde imobilul, este necesar ca succesiunea după mătușă (și, eventual, după surorile decedate) să fie dezbătută până la capăt, iar proprietatea trecută pe numele tuturor moștenitorilor.
La notar se poate dezbatea succesiunea doar dacă toți moștenitorii sunt de acord:
- verișorii aflați în străinătate pot face procuri speciale autentice la notar/consulat din țara în care se află, împuternicind o persoană din familie să îi reprezinte la notarul din București;
- dacă unii refuză categoric sau nu pot fi găsiți, trebuie să vă adresați instanței (acțiune de dezbatere succesiune / partaj
Citește mai mult succesoral, cu ajutorul unui avocat).
Puteți programa o discuție la biroul nostru și să veniți cu: actul de moștenire din 2008, actele de proprietate ale imobilului, certificatele de deces și datele tuturor moștenitorilor, pentru a vă indica, în concret, pașii următori.
Gabriela 15-05-2025
Fiica mea a decedat în anul 2000 la 39 ani în Ottawa Canada
Au rămas două fiice Ana și Ilinca în vârstă de 14 ani
Tatăl le-a izolat complet de familia din România ,respect eu bunica lor maternă
Erau amenințate și pedepsite cu bătaia
Nu le-a spus ca va trebui să facă acceptare succesiunii și au pierdut termenul
Erau minore și el era tutorele lor și nu aveau cunoștință nici ca exista certificat de deces și le confiscase și actul de naștere ,pașapoartele
În anul 2006 au reușit să se plece de la el după intervenția poliției care i-a dat interdicție să se apropie de ele
Au venit în România și am
Citește mai mult făcut toate demersurile pentru a obține certificatele de naștere,actul de deces etc
Au pierdut termenul de acceptare a succesiunii pentru un apartament din București
Ce se poate face ?
Notariat Professio 21-11-2025
Faptul că termenul de acceptare a moștenirii a fost depășit nu înseamnă automat că și-au pierdut definitiv drepturile.
Având în vedere că erau minore, că tatăl le-a ascuns documentele și informațiile, se poate discuta cu un avocat despre o acțiune în instanță (repunere în termen / constatare calitate de moștenitoare), invocând , de exemplu, faptul că nu au avut efectiv posibilitatea reală de a opta pentru moștenire la timp.
Maria 13-03-2025
Dacă socrii au decedat și soțul a decedat si el și cumnații nu au făcut succesiunea eu cu copiiipot face moștenire tacită pentru a dovedi ca sunt si eu proprietar pe locuinta mea ?Si ce trebuie sa fac caci nu vor sa imi dea si mie actele de care am nevoie .
Notariat Professio 21-11-2025
"Moștenirea tacită” nu este un act separat prin care deveniți proprietar, ci un mod de a accepta moștenirea (de exemplu, dacă locuiți în casă, plătiți impozit, o întrețineți etc.), fără a face o declarație notarială de acceptare (modalitatea recomandată). Titlul dumneavoastră de proprietate va fi, în final, certificatul de moștenitor pe care îl obțineți la notar după dezbaterea moștenirii, dezbatere la care nu puteți participa dacă nu acceptați succesiunea expres sau tacit.
Matei 11-03-2025
Bunicul din partea tatălui a decedat în urma cu 54 de ani a rămas bunica și nu s-a făcut succesiune după el tatal meu a decedat în urma cu 10 ani iar bunica acu 5 ani . După decesul bunici nu s-a făcut succesiune și a rămas în casă un frate de-al lui tata care a decedat și el în urma cu 2 ani și nu are moștenitori. De la decesul unchiului meu eu am administrat imobilul și gradina. Am platit impozit ,curent ,gaz plus am făcut și ceva renovări prin casă, curte.
Menționez că mu mi-am menționat în scris moștenirea tacit.
Că urmare a plăti impozituli și cele menționate mai sus eu am dreptul la
Citește mai mult mistere tacită?
Mai menționez că tatăl meu și unchil mai au un frate în viața.
Notariat Professio 12-03-2025
Da, plata impozitelor are valoare de act de acceptare tacită. Găsiți aici un model de declarație notarială și mai multe detalii: notari.pro/declaratie/acceptare-tacita-peste-termen-succesiune
Dumitru 6-03-2025
Bună ziua! Mama noastră a decedat în 2003.Eu am qdus un meșter și a zugrăvit casa în termen de 6 luni. Am primit pentru anul 2003 arenda în contul mamei.Am luat și am vândut un televizor,o butelie,un frigider, aparat de fotografiat..și alte bunuri.Sora mea, print-un notar m-a citat la o alta adresa intenționat. Evident, a pus mana ulterior pe certificatul de moșten
itoare. Ce părere aveți??
Notariat Professio 21-11-2025
Unele dintre actele menționate de dv. pot fi considerate de acceptare tacită. Șansele sunt destul de mari ca o instanță să constate nulitatea certificatului respectiv de moștenitor dacă lucrurile au stat așa cum ați descris și puteți proba cele afirmate. Cel mai bine încercați să discutați cu sora dv. pentru a rezolva situația de comun acord la notariat - există posibilitatea emiterii unui nou certificat de moștenitor fără să mai apelați la instanță, dacă vă înțelegeți.
Liviu 20-01-2025
Bună ziua!
Dacă tatăl meu a decedat acum 2 ani și bunicul pe numele căruia era moștenirea acum 9 luni, pot sa pierd moștenirea în condițiile în care mai e fratele tatălui iar eu nu prea am ținut legatura doar la telefon și rar vizite?
Notariat Professio 23-11-2025
Chiar dacă ați ținut mai puțin legătura cu bunicul sau cu unchiul, nu veți pierde drepturile de moștenitor al acestuia dacă acceptați moștenirea prin declarație la notar în termenul legal de un an.
Pe scurt, dacă tatăl dvs. a decedat înaintea bunicului, dvs. îl reprezentați și moșteniți în locul lui, alături de ceilalți copii ai bunicului (de exemplu unchiul) și fratele tatălui nu vă poate exclude doar pentru că ați ținut rar legătura.
Elena 24-11-2024
Buna,suntem doi frați ,mama a decedat ,in 2021,succesiunea nu s a făcut , tatăl trăiește .Eu nu am reușit să plătesc impozitul pe apartament ,când am vrut nu am fost lăsat,apoi aflu că a fost plătit ,de către fratele meu.Faptul că plătește el impozitul ,îmi pot pierde drepturile de moștenitor ?Apartamentul este pe numele mamei,dar luat în timpul căsătoriei ,tatăl nu a contribuit cu nimic ,dar oricum fiind căsătoriți lui îi revine cel mai mult .Trebuie sa mă lupt sa fiu lăsată și eu să plătesc impozitul ,că sa nu fie considerat cumva că eu nu accept moștenirea,iar el daca plătește impozitul sa îndeplinească cerințele de acceptare tacită a moștenirii.
Notariat Professio 23-11-2025
Plata impozitului de către frate este, într-adevăr, un act de acceptare al moștenirii de către acesta, însă faptul că dvs. nu ați reușit să îl plătiți nu înseamnă că și renunțați la moștenire. Acceptarea dvs. poate rezulta și din alte acte de acceptare tacită (vedeți articolul de mai sus) sau chiar nu sunt necesare dacă dați declarație la notar prin care acceptați succesiunea în mod expres în termen de 1 an de la deces.
Eduard 24-11-2024
Părinții meu au decedat acum 3 ani și nu am făcut pana acum succesiunea..sunt singurul lor copil...ce trebuie sa fac ?
Notariat Professio 23-11-2025
Dacă părinții dvs. au decedat acum 3 ani și sunteți singurul copil, în principiu sunteți singurul moștenitor legal. Termenul general de un an pentru opțiunea succesorală a trecut, dar nu înseamnă automat că v-ați pierdut drepturile.
Dacă în acest timp ați făcut acte de acceptare tacită (de exemplu ați locuit în casă, ați plătit impozitele, v-ați ocupat de bunuri), acestea pot fi folosite la notar pentru a constata că ați acceptat moștenirea. Astfel, puteți da declarație de acceptare tacită și apoi se dezbate succesiunea. (notari.pro/declaratie/acceptare-tacita-peste-termen-succesiune)
Primul
Citește mai mult pas este să veniți la notariat cu: certificatele de deces, actele dvs. de stare civilă și actele de proprietate ale părinților. În funcție de actele și de situația concretă, vă vom comunica exact cum puteți continua și ce eventuale documente suplimentare sunt necesare. Vă puteți adresa biroului nostru notarial pentru dezbaterea moștenirii doar dacă ultimul domiciliu al ultimului părinte decedat a fost în București.
Rodica 7-09-2024
As dori sa știu cum se poate afla în lipsa înțelegerii intre frați dacă unul dintre ei, sotul/soția, a înaintat cerere de acceptare tacită a mostenirii?
Notariat Professio 12-03-2025
Se poate solicita o încheiere de verificare a evidențelor succesorale la notariat - un act notarial care conține rezultatul căutărilor în registrele notariale și arată dacă o succesiune a fost dezbătută, ce moștenitori au acceptat sau au renunțat la moștenire și dacă există testamente. notari.pro/succesiune/incheiere-verificare-evidente-succesorale
Virgil 8-05-2024
Buna ziua,
Mama mea a decedat in anul 2001, n
u s-a dezbatut succesiunea iar in perioada de 6 luni de optiune nu am facut declaratia de acceptare expresa .
Vreau sa stiu daca pot face acum o declaratie de acceptare tacita a succesiunii avind in vedere urmatoarele acte de dispozitie cu caracter permanent
- am inmormantat-o pe mama intr-un loc de veci care este proprietatea mea si am achitat toate taxele legale afere te acestuia din 2001 pina in prezent (am chitante)
- am achitat impozitele datorate statului aferente masei succesorale ale mamei mele.(am chitante)
Va multumesc mult.
Notariat Professio 23-11-2025
Achitarea impozitelor pentru bunurile mamei are valoare de acceptare tacită a moștenirii. Chiar dacă la momentul decesului nu ați dat o declarație expresă, dacă ați făcut plata în termenul legal de 1 an (nu 6 luni) , notarul / instanța va putea constata că moștenirea a fost acceptată tacit.
În practică, se poate întocmi la notar o declarație prin care se constată acceptarea tacită a moștenirii, pe baza documentelor pe care le aveți (chitanțe, înscrisuri etc.), după care se poate deschide procedura succesorală. Detalii mai sus în articol sau aici: notari.pro/declaratie/acceptare-tacita-peste-termen-succesiune
Vedeți mai multe
Constantin 31-03-2024
În cazul în care, în termenul de 1 an, nu mi-am exprimat în scris opțiunea de acceptare a moștenirii însă am achitat impozitele pentru o parte din bunurile masei succesorale se considera ACCEPTARE TACITA?
Notariat Professio 9-04-2024
Da, plata impozitelor asupra unor bunuri din masa succesorală are valoare de acceptare tacită.
S. 15-09-2023
Vreau o moștenire tacită ,pentru că ceilalți membri nu vor să dezbatem moștenirea. Ce trebuie sa fac? ,,Mulțumesc"
Notariat Professio 23-11-2025
„Moștenirea tacită” nu este un act separat pe care îl puteți cere la notar, ci un mod în care se poate considera că ați acceptat moștenirea, atunci când faceți anumite acte (locuiți în casă, plătiți impozit, administrați bunurile etc.), fără o declarație de acceptare a moștenirii dată în fața notarului.
Dacă ceilalți moștenitori nu vor să vină la notar, aveți două variante:
– discutați cu un notar, care poate deschide procedura succesorală și îi poate cita pe ceilalți moștenitori;
– dacă refuză categoric sau există neînțelegeri, vă puteți adresa instanței (acțiune de dezbatere succesiune /
Citește mai mult partaj).
Acceptarea tacită vă poate ajuta să dovediți că ați acceptat moștenirea, dar pentru a ajunge cu adevărat proprietar în acte este nevoie de certificat de moștenitor emis de notar sau hotărâre judecătorească.
Dorina 5-08-2023
Daca in urma decesului unchiului meu ( fratele mamei) care nu are copii m-am inscris la primaria unde decedatul avea toata masa succesorala in anexa 24 inseamna ca am acceptat tacit succesiunea? Daca da , cine trebuie sa ma anunte cand are loc dezbaterea succesirala?
Notariat Professio 9-04-2024
Anexa 24 reprezintă o posibilitate de sesizare a unui notar pentru dezbaterea succesiunii prin intermediul consiliului local care trimite această anexă la camera notarilor, care repartizează aceste anexe către notarii camerei. Prin urmare, având în vedere că acest act are în mod direct legătură cu dezbaterea succesiunii, acțiunea întreprinsă de dv. poate fi intrepretată ca având valoare de act de acceptare tacită.
Cristina 19-07-2023
Bună ziua. Bunicul meu a fost căsătorit, a rezultat o fiică.
A doua căsătorie a fost cu bunica mea, a rezultat altă fiică. Mama mea.
Bunicii mei au murit amândoi. Acum a decedat și mama mea. Succesiunea nu s-a făcut niciodată.
Acum sora vitregă a mamei pune presiune pe mine, în viață mai sunt eu și tata, să îi dăm o sumă frumușică de bani.
Vă întreb, dacă eu nu am de gând să vând casa, sunt obligată să îi dau suma cerută? Nu există o soluție să nu îi dau? Eu m-am ocupat de îngrijirea/ înmormântările bunicilor/mamei mele. În plus, casa este renovată de noi, mătușa nu a contribuit cu nimic. Este
Citește mai mult posibil să ceară parte din casa renovată de părinții mei? Firesc ar trebui să se rezume la casa veche care este în acte, nu?
Ar trebui să mă înțeleg asupra unei sume sau să o las să mă acționeze în instanță?
Dacă vreme de 30 de ani noi am plătit impozitul casei și toate dările, nu se poate considera că am acceptat tacit moștenirea?
Notariat Professio 9-04-2024
Plata cheltuielilor de înmormântare nu reprezintă act de acceptare tacită, dar plata impozitelor, da. Pe de altă parte, chiar dacă dv. ați acceptat tacit, aceasta nu înseamnă neapărat că sora vitregă nu a acceptat și că nu mai are niciun drept. Dacă nu reușiți să vă înțelegeți, cel mai probabil va fi necesar să faceți dezbaterea succesiunii și partajul în instanță.
Mioara 29-08-2022
Faptul ca unul dintre mostenitori a luat din casa părintească, după moartea acestora, anumite obiecte din casa, poate fi considerat un act de acceptare tacită a succesiunii?
Notariat Professio 9-04-2024
Dacă sunt obiecte de valoare, da.
Ioan 10-05-2022
Unica sora e decedata de peste doi ani. A fost casatorita dar nu au avut copii. Acum sotul ei doreste sa deschida succesiunea si imi cere sa renunt la mostenirea de la sora mea privind bunurile care le-au avut impreuna. Eu as fi de acord cu aceasta, dar am aflat ca astfel voi renunta si la partea de mostenire provenita de la parintii mei (dupa decesul carora, de acum multi ani, nu am facut succesiune).
Va rog sa ma sfatuiti ce se poate face (eventual un document semnat acum de cumnatul meu), ca sa fiu sigur ca atunci cand voi face succesiunea dupa parintii mei, sa raman cu intreaga mostenire parinteasca.
Va multumesc.
Bogdan 10-04-2022
Bună ziua! Situația mea familială este complicată, în sensul în care tatăl meu decedat, a divorțat și a părăsit domiciliul în care m-am născut, când aveam 5 luni. În urma divorțului, mama mea a câștigat dreptul la pensie alimentară pentru mine, până la vârsta de 21 ani, când mi-am definitivat studiile. În acest timp și după aceea, până în anul 2015 nu am avut nici un fel de relații cu tatăl meu decedat în 14.04.2014, nici cu familia acestuia, care include încă doi copii. La un an după moartea sa, fratele meu vitreg m-a căutat pentru a-mi spune despre deces și când l-am întrebat de ce mă
Citește mai mult anunță după trecerea unui an de la deces, a răspuns că soția tatălui meu i-a ascuns despre existența unei căsătorii anterioare și despre existența mea, în calitate de frate vitreg. Au urmat discuții telefonice, inclusiv cu soția tatălui meu, și de comun acord. am stabilit să mergem la un notar, în luna decembrie a anului 2015, iar printr-un email adresat fratelui meu, am trimis documente scanate (carte de identitate, certificat de naștere, etc.) necesare notarul pentru dezbaterea succesiunii. La data stabilită, ne-am întâlnit la notarul respectiv și în prezența acestuia, am aflat despre existența unui testament, pe care l-am citit atunci, din care rezulta că înainte cu 1 an de decesul său, tatăl meu delega întreaga moștenire soției sale. Am precizat acelui notar că nu am știut de existența testamentului și că nu pot accepta dezbaterea succesiunii înainte de a mă consulta cu un jurist care să îmi explice care sunt opțiunile mele în calitate de moștenitor. Din acest motiv, notarul ne-a îndrumat să ne adresăm justiției, având în vedere relațiile nu tocmai amiabile și rezultatul întâlnirii respective. Înainte de prezentarea mea în fața notarului am făcut demersuri în scris și am primit răspunsuri de la unitățile de taxe și impozite din București, pentru a verifica bunurile care ar fi putut face obiectul masei succesorale. După întâlnirea de la notariat și până în anul 2019, am avut convorbiri telefonice cu fratele meu vitreg, cel care m-a căutat și 3-4 întâlniri la cere au participat fratele meu, sora noastră și soțul acesteia, întâlniri prin care am încercat să rezolv problema succesiunii și am căzut de acord să îmi atribuie 1/8 din masa succesorală, adică 5000 de euro, după care au aplicat aceeași tactică a tergiversărilor, nu mai răspundeau la telefoane, ceea ce m-a determinat să inițiez o acțiune în instanță, începând cu luna octombrie 2019. În întâmpinare au invocat excepția ”prescripției dreptului la opțiune succesorală” și excepția ”lipsei calității procesual active”, cu toate că soția tatălui meu, a confirmat episodul întâlnirii de la notar, din anul 2015, pentru dezbaterea succesiunii. Din octombrie 2019 și până în prezent am achitat taxa de timbru, au fost adunate probe la dosarul cauzei privind bunurile masei succesorale obținute de mine de la un alt notar public, am plătit expertiza și s-a efectuat evaluarea apartamentului soției decedatului și în data de 24.03.2022, pe portalul Judecătoriei Sector 3 București, a fost comunicată următoarea soluție: ”Admite in parte cererea
Solutia pe scurt: Admite în parte cererea, astfel cum a fost precizată. Constată deschisă succesiunea de pe urma defunctului BĂLĂCEANU ?TEFAN, decedat la data de 12.04.2014, cu ultimul domiciliu în ......... Constată că masa succesorală de pe urma defunctului este compusă din activul succesoral din care fac parte: 1. cota indiviză de 1/2 din dreptul de proprietate asupra bunului imobil - apartament .........; 2. dreptul de concesiune asupra locului de veci situat în .........., având suprafața totală de ............ Constată că pârâta BĂLĂCEANU TANȚA este unicul moștenitor al defunctului în calitate de legatar universal. Respinge în rest cererea ca neîntemeiată. Obligă pârâta la plata către reclamant a sumei de 3220,15 lei cu titlu de cheltuieli de judecată reprezentând contravaloare parțială taxă judiciară de timbru. Respinge în rest cererea reclamantului de obligare a pârâtei la plata cheltuielilor de judecată ca neîntemeiată. Respinge cererea pârâtei de obligare a reclamantului la plata cheltuielilor de judecată ca neîntemeiată. Cu drept de apel în termen de 30 de zile de la comunicare. Cererea de apel se va depune la Judecătoria Sector 3 București. Pronunțată prin punerea soluției la dispoziția părților prin mijlocirea grefei instanței azi, 24.03.2022.” Menționez că am fost reprezentat de avocat la acest proces și că în cererea de chemare în judecată, au fost menționate ca probe pentru acceptarea tacită: mailul trimis de mine fratelui vitreg cu documentele cerute de notar pentru dezbaterea succesiunii, mailul și răspunsul primit de la una dintre unitățile de taxe și impozite (anul 2015 înainte de ședința cu notarul), însă deși avocatul apărării a menționat ca probă și ”interogarea părților”, în instanță nu a solicitat acest lucru, nefiind adresate nici un fel de întrebări pârâților, singurele probe de la dosar fiind documentele specificate. Nu am primit încă motivarea, dar am înțeles din conținutul afișat pe portalul instanței, că soția decedatului este ”unicul moștenitor” și aș dori să aflu care sunt șansele sau ce demersuri ar trebui să fac suplimentar pentru ca la apel să îmi fie recunoscută calitatea de co-moștenitor? Vă mulțumesc anticipat pentru răspunsul dumneavoastră! Cu stimă, Bogdan
Marian 30-11-2022
Trebuie sa faceti dovada ca ati acceptat succesiunea expres sau tacit in termenul de 1 an de la decesul tatalui.
Cititi care acte au valoarea fara echivoc a acceptarii succesiunii , si dovediti cu probe ca le-ati facut (inscrisuri, martori, etc) - sunt enumerate in Art 1110 din noul cod civil

Din pacate ceea ce ati invocat initial nu au valoare ca probe de acceptare tacita (de exemplu daca din raspunsul de la taxe ati fi aflat de o datorie foarte mare a defunctului , nu ati mai fi acceptat succesiunea). Cred ca daca nu veniti cu ceva suplimentar foarte concret nu se va schimba decizia la apel.

Ga
Citește mai multnditi-va si la aceptarea expresa, au valoare de acceptare expresa si alte inscrisuri decat declaratia expresa in fata notarului , dar trebuie sa fie in termenul de 1 an de la deces sau de cand ati aflat de deces.

Mai puteti incerca si sa cereti repunerea in termenul de optiune succesorala (vedeti cu avocatul), dar si acolo sunt conditii destul de restrictive

notari.pro/dictionar-juridic-dex/acceptarea-expresa-a-succesiunii
(Înscrisul din care rezultă acceptarea poate fi şi o simplă scrisoare, în măsura în care ea are caracter juridic. Exemplu: scrisoarea adresată comoştenitorilor care conţine o ofertă de împărţeală voluntară a moştenirii; scrisoarea adresată creditorilor succesiunii, conţinând o ofertă de dare în plată, o cerere de amânare a plăţii datoriei etc.
De asemenea, înscrisul constatator al acceptării poate să aibă şi forma unui act adresat instanţei sau biroului notarial, sau a unei declaraţii date la consiliul local prin care se arată compunerea masei succesorale şi calitatea de moştenitor, în vederea depunerii înscrisului la biroul notarial competent pentru dezbaterea succesiunii. )

Per ansamblu pare destul de greu sa schimbati decizia primei instante, care , pe baza dovezilor prezentate a dat solutia corecta, deci trebuie neaparat sa veniti cu alte dovezi mult mai clare si fara echivoc.

PS . nu am pregatire juridica, doar m-am documentat avand in dezbatere o succesiune,
N. E. 29-03-2022
Am inceput o succesiune ta iță la Slatina, sunt nora, soțul meu și cu mine a participat la toate problemele parintilor, a murit socru, a murit soțul îngrijind soacra,din 3 copii nu a ingrijit-o nimeni.eu am luat-o am întreținuți încă 2 ani și a murit și ea . Eu m-am ocupat de tot. Au trecut 2 ani și nimeni nu a zis nimic eu plăteam taxele la primărie. Și am luat un avocat și am băgat succesiune tacita. După ce am platit toate taxele și avocatul, am depus documentele doveditoare au fost chemati cumnatii cu intimpinare
Notariat Professio 23-11-2025
Din ce descrieți, ați avut grijă atât de socri, cât și de bunurile lor și ați plătit taxele, însă aceasta nu vă transformă automat în singurul moștenitor. Ca noră, moșteniți doar prin soțul dvs. (cota care i s-ar fi cuvenit lui de la părinți) și, după decesul lui, această cotă se împarte între dvs. și eventualii copii.
Faptul că ați plătit impozite și v-ați ocupat de casă demonstrează că ați acceptat tacit succesiunea, dar împărțirea concretă a moștenirii se face doar prin dezbaterea succesiunii (la notar, dacă toți moștenitorii cooperează, sau în instanță, dacă există neînțelegeri).
Petronela 6-02-2022
Singura copilå, care o så mostenesc pe mama dupå deces. Må aflu in Suedia si sint interesatå de decursul actelor, cine må instiinteazå de deces si succesiune ca så pot obtine aceste acte.In princip tot demersul pe etape dacå puteti descrie.Pot face actele acestea prin dumneavoastrå? Trebuie så vå trimit imputernicire , care-i demersul?Vå multumesc de dinainte dacå puteti råspunde.Cu respect, petronela bertilsson
Notariat Professio 23-11-2025
Decesul mamei nu este anunțat automat la notar – cineva din familie (sau vecinii) va obține certificatul de deces și, când va fi cazul, se poate adresa unui birou notarial pentru dezbaterea succesiunii.
Chiar dacă locuiți în Suedia, puteți accepta moștenirea și puteți face succesiunea în România printr-o procură specială (notari.pro/procura/procura-reprezentare-succesiune):
Procura se face la notar sau la consulatul României din Suedia, în care împuterniciți o persoană din România să vă reprezinte la notar.
Cu această procură, reprezentantul dvs. poate depune actele și participa la dezbaterea
Citește mai mult succesiunii. Dacă doriți să dezbateți succesiunea la biroul nostru notarial, ne puteți contacta pentru a vă trimite un model de procură și lista de acte necesare, în funcție de bunurile aflate în România.
Traian 3-01-2022
Daca termini constructia inceputa a unei case?
Alexandru Surdescu 5-02-2022
Ce doriți să știți? Dacă acest lucru are valoare de acceptare tacită? Dacă acea construcție este edificată în termenul de acceptare, prin coroborare cu alte probe eventuale, poate indica intenția dv. că v-ați comportat ca un proprietar și ar putea rezulta intenția de a accepta succesiunea.
Aura 4-10-2021
Am un proces de doi ani pentru succesiunii. Noi am fost 6 frați. Mama moare în 2003, fratele cel Mare a murit în 2011, tata moare in 2014. In 2019 am deschis procesul pentru succesiune. 3 frați au semnat în favoarea mea, copii fratelui care e mort au semnat în favoarea mea. În tot acest timp unul din frați a fost citat de patru ori în tribunal nu a răspuns la nici o citați cum ultimului termen e în octombrie 2021 dar el în august 2021 a murit. Ce e de făcut va rog dați-mi o explicație. Va mulțumesc anticipat.
Notariat Professio 23-11-2025
În situația dvs. este vorba de succesiuni succesive și, pe lângă acordul între frați, intervine și problema fratelui care a decedat în timpul procesului.
În principiu, drepturile fratelui decedat trec la moștenitorii lui (soț/soție, copii etc.), iar procesul nu se oprește, ci trebuie continuat cu acești moștenitori introduși în cauză. Instanța poate dispune citarea lor și reluarea judecății.
Deoarece aveți deja un proces pe rol, este foarte important să discutați aceste aspecte direct cu avocatul dvs., care cunoaște dosarul și vă poate spune exact ce cereri trebuie făcute (introducere în cauză
Citește mai mult a moștenitorilor fratelui, eventual continuarea dezbaterii succesorale la notar pentru partea din succesiune asupra căreia există înțelegere).
Elena 4-09-2021
Bună ziua, Se poate deveni propietar după 30 de ani daca nu se dezbate succesiunea?
Notariat Professio 5-02-2022
Și după 30 de ani trebuie să dezbateți succesiunea în calitate de succesibil. Uzucapiunea este o sancţiune reglementată de lege pentru vechiul proprietar care a manifestat lipsă de diligenţă şi a lăsat un timp îndelungat bunul său în posesia altei persoane. Uzucapiunea presupune în mod necesar o posesie utilă. Astfel, detenţia precară ori posesia viciată, oricât ar dura în timp, nu poate duce la dobândirea dreptului de proprietate.
Dumitru Cristian 30-01-2022
Depinde: poate fi vorba de uzucapiunea de 30 de ani.
Alexandrina 16-07-2021
Am o succesiune tacită.Sunt nora.De 40 de ani socri au fost ajutați de noi cu toate problemele medicale cît și cu ajutorul fizic. Soțul meu a intrat la pensie și a stat 7 ani cu soacra și a murit el (01.04.3017) Mai are 3 frați dar nu i a interesat de parinti. După moartea soțului am luat soacra la Vâlcea și a mai trăit 2 ani (14.04.2019) timp in care nimeni nu mă ajutat au lăsat o in stare grava.Pentru absența fraților primăria a trecut pe numele meu toate bunurile (casa și terenurile) pentru care plătesc impozit de doi ani.Fratii soțului nu vor sa stăm de vorbă Doi mi au spus că cedează dar
Citește mai mult nu fac nimic iar casa a început da se degradeze și trebuie tenovataVa rog ajutați să introduc dosarul de succesiune
Notariat Professio 23-11-2025
Faptul că primăria a trecut casa și terenurile pe numele dvs. în evidențele fiscale și că plătiți impozitul nu înseamnă și că sunteți unicul proprietar / moștenitor. Este un indiciu de acceptare tacită și arată că v-ați comportat ca proprietar, dar titlul de proprietate va fi reprezentat de certificatul de moștenitor (sau hotărârea judecătorească, dacă nu vă înțelegeți cu ceilalți moștenitori).
Ca noră, moșteniți prin soțul dvs. cota lui din moștenirea părinților, iar această cotă se împarte între dvs. și eventualii copii. Ceilalți copii ai socrilor nu își pierd automat drepturile, chiar dacă
Citește mai mult au avut o relație mai distantă cu părinții.
Primul pas este să mergeți cu toate actele (certificate de deces, acte de proprietate, acte de stare civilă) la un notar pentru a vedea dacă succesiunea se poate dezbate la notar, cu citarea fraților soțului. Dacă refuză sau nu se prezintă, notarul vă poate îndruma spre instanță, unde puteți solicita stabilirea drepturilor dvs. de moștenitoare, ținând cont și de faptul că i-ați întreținut pe socri și ați administrat bunurile.
Stefan 20-06-2021
Mama decedat in 1988,am fost chemati toti fratii si au semnat si lasat formularul tip de renuntare la notar ,acestea deja sint in registrul arhiva a notarilor publici ,de atunci nu am mai fost chemat niciodata de niciun notar sau alta institutie abilitata pentru a obtine certifcatul de mostenitor ,de fapt nu cunosc demersul,,,in 1996 a decedat si tata ..faptul ca nu am mai fost chemat de nimeni,, in 2015 am inceput sa ma informez,si asa cum reiese am intimpinat o sumedenie de obstacole ,pina si judecatoria Ploiesti ma incurca cu diferte motive ,impunindumi taxe ,masuratori topo cu o taxa
Citește mai mult suplimentara ,in tot acest timp am sferit trei operatii ,sanatatea fiind pe primul loc ,nu am avut cu ce plati taxa suplimentara topo din motive financiare ,,,si am primit un raspuns trasnet de la judecatorie sa perimat dosarul ,,,am redeshis alt dosar si colac ,,,am gasit un avocat care ma jupuit de bani,nu am reusit niciodata sal conving sa studieze,citeasca,dosarul,spun ind ca mai vb,la telefon,,dar si la telefon spune acelasi lucru ,,,IN,TREBARE :ce trebuie sa mai fac ptr,a intra in legalitate ?'?
Notariat Professio 5-02-2022
Dacă spuneți că ceilalți frați au renunțat, cel mai bine vă adresați unui notariat pentru a dezbate succesiunea. Dezbaterea succesiunii în instanță este mai de lungă durată și mai costisitoare și trebuie să apelați la ea doar dacă nu vă înțelegeți cu ceilalți succesibili.
Elena 15-06-2015
Mama a decedat in 2014 si Tata traieste si locuieste in apartamentul dobindit in timpul casniciei. Eu nu am frati si trebuie sa fac succesiunea pe acest apartament. Eu doresc ca Tata sa locuiasca in acest apartament pina la sfirsitul vieti, dar vreau sa ma asigur ca nu il va vinde sau instraina, si doresc ca apartamentul sa imi revie Mie sau copiilor mei dupa decesul lui Tata sau al meu. Ce trebuie sa fac? Succesiune, vinzare- cumparare, donatie EU lui Tata sau Tata Mie? Va multumesc anticipat pentru raspuns.
Notariat Professio 16-06-2015
Primul pas este să dezbateți succesiunea. Fără dezbaterea succesiunii nu veți putea face acte de dispoziție cu privire la acel apartament. După dezbaterea succesiunii veți putea face cu tatăl dvs. un act de donație cu rezerva uzufructului sau un contract de întreținere etc. - veți stabili la notariat care este actul cel mai potrivit pentru situația dvs.
Mihai 28-02-2015
Stimata Doamna Notar ,
Ati avut amabilitatea sa-mi raspundeti cu ceva timp in urma la intrebarea : -cum trebuie procedat pt. acceptarea unei mosteniri lasate de o persoana din România unui cetatean de origine româneasca dar in prezent cu cetatenie germana si mi-ati indicat ca solutie o declaratie care trebuie data la consulatul românesc din Berlin. Din pacate datorita sanatatii si vîrstei pe care o am o deplasare pana la Berlin din orasul in care locuiesc, 300 km departare , este foarte problematica in acest moment .
1 -Puteti sa-mi spuneti daca este posibil sa fac declaratia in limba româna
Citește mai mult sau germana ,eventual amîndoua limbi , la un notar din orasul meu de resedinta din Germania dupa care s-o trimit cuiva in locatia din România in care a fost inregistrata declaratia testamentara pe numele meu pt. a fi înmanata mai departe unui notar român care s-o înregistreze ?
2- Ati putea cumva sa-mi indicati ce formular ar trebui sa folosesc pt. intocmirea acestei declaratii ? O trimitere la un eventual link .
Va multumesc anticipat pt. un raspuns . Totodata primiti respectele mele pt. modul dezinteresat in care acordati ajutor celor care va solicita informatii de specialitate .
Dumitrescu Mihai
Notariat Professio 28-02-2015
1- Trebuie să faceți declarația la consulat sau la un notar public român deoarece notarul public străin nu are acces la registrul notarial în care trebuie înscrisă declarația de acceptare. Procedura sugerată de dvs. nu este reglementată.
2. Găsiți un model în link-ul de mai jos, însă trebuie să faceți declarația la consulat sau la un notar public român:
Declaraţie de acceptare a succesiunii
Mihai 4-03-2015
Revin cu o ultima rugaminte : deoarece termenul de acceptare a mostenirii se apropia de limita permisa de lege si anume un an am fost la consulatul român din Berlin si am depus declaratia asa cum spuneti si Dvstr.Pe versoul autentificarii emisa de consulat scrie ca accepatarea a fost inregistrata in Centrul National de Administrare a Registrelor Nationale Notariale. Dezbaterea de mostenire doresc s-o fac in aceasta vara cind voi veni in concediu in Romania. De la data decesului testatorului se va împlini in vara cca. un an si jumatete. Mai trebui sa fac pâna atunci si alte demersuri sau
Citește mai mult formalitati ?
Cu acelasi multumiri anticipate astept din nou prin amabilitatea Dvstra. un raspuns la aceasta situatie . Din nou deosebit respect pt. profesionalismul de care dati dovada.
Notariat Professio 4-03-2015
Nu mai trebuie să faceți nicio formalitate, este suficientă declarația de acceptare.
Mihai 4-03-2015
Stimate Doamne si stimati Domni care faceti astfel de acte de binefacere informând publicul larg despre legile românesti . Trebuie sa fac reamarca ca sînteti de nepretuit ! Daca aveam inspiratia sa apelez la serviciile Dvstra. ceva mai devreme as fi economisit timp dar mai ales bani pt. ca in prealabil am facut o declaratie de accept de mostenire la un notar german care nu a fost recunoscuta de cel român deoarece a fost autentificata numai semnatura nu si continutul strain de cunostinta legilor românesti . Plus traducerea si apostila , toate s-au dovedit inutile . Bani aruncati la indicatiile
Citește mai mult unui notar dintr-un oras din România amabil dar nu suficient informat.
Cinste Dvstra si inca o data mii de multumiri . Cu deosebita recunstinta !
Emil 16-02-2015
Mama mea a murit de 5 ani si nu am facut succesiune suntem doi frati si cu tatal meu care vrea sa vanda casa fara sa faca succesiune sau cel putin eu nu am habar ca a facut-o,poate sa ne scoata de la mostenitori daca noi nu am cerut succesiunea.In ce conditii pot fi decazut din dreptul de mostenitor?Poate face succesiune in lipsa mea fara sa imi primesc cota parte din mostenire?
Notariat Professio 16-02-2015
Succesiunea nu se putea dezbate în mod legal fără să fiți citată la notarul public sau la instanță. Este recomandat să vă adresați unui notar public de la ultimul domiciliu al mamei pentru a solicita dezbaterea moștenirii (orice moștenitor poate solicita dezbaterea succesiunii). Notarul public va face toate verificările necesare și, dacă succesiunea nu s-a dezbătut deja, îi va cita și pe ceilalți moștenitori în vederea continuării procedurii succesorale.
Carmen 16-08-2014
Vreau sa fac succesiunea dupa 20 ani de la decesul parintilor iar in aceasta perioada terenurile 10 hectare au fost administrate de unul din frati.mentionez ca in aceasta perioada nu s-a platit impozitul.cine trebuie sa-l plateasca?Multumesc pentru raspuns
Notariat Professio 16-02-2015
Impozitul se plătește de către comoștenitori proporțional cu cotele legale moștenite.
Valeriu 23-01-2014
Am accrptat succesiunea tacit prin prezenta la procese cu alte clase de mostenitori in calitate de pirit am deps cerere pentru anexa 24 am ridivat certificatul de deces si am fost pacalit verbal sa ma duc la notar si sa declar ca renunt exptres la mostenire urmind la revenirea lui in tara sa ma despagubeasca termenul de un an de la decesul tatei a trecut succesiunea nu sa dezbatut iar fratele meu nu mai recunoaste ce pot sa mai fac nu am nici o dovada despre intelegerea noastra
Notariat Professio 21-04-2014
Succesibilul care renunţă este considerat că nu a fost niciodată moştenitor.
I. 6-08-2013
Raspunsurile la intrebarile noastre sunt contra cost?
Notariat Professio 6-08-2013
Răspunsurile sunt gratuite și le acordăm doar în limita timpului disponibil. Există de asemenea posibilitatea să vă ofere un răspuns alți vizitatori ai site-ului care văd întrebarea.
Mariana 31-07-2013

Va rog, sa aveti amabilitatea de a-mi clarifica, situatia in care ma aflu si anume:socrii mei au decedat in 2011, ambii la interval de 4 luni.Au avut doi copii dintre care unul a fost sotul meu.Fiii nu s-au inteles in ce priveste succesiunea. In timp ce sotul meu astepta sa mearga impreuna cu fratele la notar, acesta, a mers pe ascuns si a luat declaratii de acceptare pura si simpla a succesiunii dupa fiecare parinte in parte in cele sase luni de la decesul acestora. Sotul meu, fara sa stie ce a facut fratele, a asteptat un an ca poate fratele se va induiosasa si va aceepta sa mearga de buna
Citește mai mult voie la notar,(timp in care sotul a platit impozite pentru bunurile detinute de socrii: terenuri, apartament, facturi utilitati).Dupa un an vazand ca fratele n-are nici un gand de a se apropia, sotul meu a deschis partaj judiciar si fiind grav bolnav, (boala agravata si de starea de spirit pe care a creeat-o fratele lui), la aproape doua luni de la deschiderea actiunii in instanta, a decedat.Pe patul spitalului fratele avand probabil mustrari de constiinta s-a prezentat facand o intelegere verbala privind impartirea bunurilor care urma sa se concretizeze dupa iesirea din spital a Sotului meu. Dupa decesul acestuia n-a mai respectat intelegerea determinandu-ne pe mine si pe fiica mea minora sa intram in proces in locul sotului. La ultimul termen cumnatul a invocat prescriptia dreptului de acceptare a mostenirii de catre sotul meu deoarece acesta nu a acceptat in termen de 6 luni mostenirea parintilor si ca o consecinta a acestui fapt : lipsa calitatii procesuale active a mea si a fiicei mele pe considerentul de mai sus si pe faptul ca sotul a deschis procesul de partaj dupa un an de la decesul parintilor(mult dupa cele 6 luni cand putea accepta mostenirile).Problema este ca sotul meu nu arenuntat niciodata la mostenire, dar a dorit sa o faca pe cale amiabila. Acum cumnatul spune ca eu si fiica mea nu avem nici un drept si nu mai recunoaste nici intelegerea facuta pe patul spitalului.As dori sa-mi spuneti ce sanse de castig am in acest proces? Mai mult dupa primul termen cumnatul a deschis si el o actiune in instanta indreptata impotriva mea si a copilului in care se declara unic mostenitor.Am solicitat instantei conexarea celor doua dosare Asigurandu-va de toata consideratia mea va multumesc anticipat.
Alexandru Surdescu 6-08-2013
Dacă autorul dvs. nu a acceptat expres succesiunea prin declarație notarială de acceptare a succesiunii, atunci singura posibilitate este să probați în instanță că acesta a făcut acte de acceptare tacită a succesiunii. Citiți articolul pentru alte detalii.
Dumitru 29-07-2013
va rog sa ma ajutati in legatura cu o mostenire.bunicul meu a cedat mostenirea de la parinti fratelui sau dar casa in care locuieste este pe terenul p care la dat fratelui sauprin declaratie la notar ...citez : declar ca nu am facut nici unn act de acceptareezpresa, fortataa sau tacita a succesiunii defunctei, succesiune fata de care sa raman strain. el nestiind ce semneaza din cauza ca e bolnav a semnat si acum fratele sau vrea sal scoata afara . se mai poate face ceva?batranul este inca in viata.va multumesc
Alexandru Surdescu 6-08-2013
Bunicul dvs. a semnat o declarație de neacceptare a succesiunii. o declaraţie autentică notarială."

Declarația poate fi anulată de către o instanță de judecată, ca orice act juridic, însă doar dacă există cauze de nulitate relativă. Una dintre cauzele de nulitate relativă este lipsa discernământului în momentul încheierii actului juridic civil (art. 1205 alin. (1) noul Cod Civil). Contactați un avocat pentru a evalua în ce măsură ar fi posibil acest lucru.
Jurisprudenta 13-06-2013
SUCCESIUNI - Acceptare tacită - Acte juridice ce denotă neîndoielnic intenţia de a accepta moştenirea - Art. 689 C.civ. - Cheltuieli de spitalizare şi înmormântare a defunctului - Pasiv succesoral

Trib. Sibiu, s.civ., dec. 68/2000 apel d sent.civ. 6335/1998 a Judecătoriei Sibiu

Voinţa de a accepta moştenirea poate rezulta dintr-un act juridic, precum şi dintr-un fapt juridic săvârşit de succesibili. Pârâta - soţie supravieţuitoare -a achitat taxele şi impozitele aferente imobilului succesoral, de la deschiderea succesiunii şi până în 1993; în plus, din depoziţiile martorilor rezultă că a
Citește mai mult continuat construirea respedivului imobil după moartea lui de cuius, finalizând a doua încăpere şi introducând curent electric. Potrivit art. 689 C.civ., toate acestea au valoarea unei acceptări tacite, întrucât a făcut acte pe care nu le putea face decât în calitate de moştenitoare şi din care a rezultat neîndoielnic intenţia de a accepta succesiune.

Soţia supravieţuitoare - moştenitoare în cotă de 1/2 - nu poate solicita în speţă obligarea reclamantei - moştenitoare a unei pătrimi din succesiune - la suportarea, în cota corespunzătoare, a cheltuielilor făcute de pârâtă cu internarea in spital şi cu înmormântarea soţului defunct. Sumele afectate spitalizării nu se includ în această noţiune, ci fac parte din obligaţia de sprijin pe care soţii şi-o datorează reciproc. în ce priveşte cheltuielile de înmormântare (ce fac parte din pasivul succesoral) pretins suportate de pârâtă, instanţa constată că aceasta nu a produs nici o dovadă în sensul celor sustinute, aşa cum o cere art. 1169 C.civ.
Bogdan 25-04-2013
va contactez pt o problema legata de o casa . daca sunt doi urmasi,unul dintre ei locuieste in casa si plateste impozit pt. ea exista vreo lege care sa ii dea dreptul ca ar devenii proprietar dupa o perioada anume pt ca pe numele lui s/a platit impozit. va rog sunati_ma pe nr tel 0766706354. multumesc
Notariat Professio 21-04-2014
Prin dovada plății impozitelor, descendentul respectiv poate proba doar că el a acceptat succesiunea în mod tacit, nu și că ceilalți moștenitori nu ar fi acceptat-o. Cea mai rapidă și avantajoasă dpdv. al costurilor soluție pentru dezbaterea succesiunii este prin notariat.
Renata 2-04-2013
In primul rand as vrea sa va multumesc pt raspunsurile pe care le dati pe site-ul d-voastra, sunt extrem de utile si la obiect. As dori si eu o lamurire in cazul meu: locuiesc de 10 ani in Statele Unite, mama a decedat acum 7 ani, tatal acum 23 luni, eu nu am demarat niciodata o succesiune, nici singura sora care este in tara si se ocupa de toate proprietatile parintilor. Sora doreste sa vanda un teren si casa bunicilor (care au fost lasate donatie tatalui meu de catre bunicul decedat) si mi-a trimis o declaratie de la notarul ei pe care eu s-o semnez. E o declaratie prin care eu admit ca nu
Citește mai mult am facut nici un demers expres sau tacit pt succesiune, succesiune fata de care eu inteleg sa raman straina.Am vorbit cu un notar roman aici in State si mi s-a comunicat ca declaratia e confuza, nu precizeaza daca accept sau renunt la succesiune. In alte cuvinte, n-ar trebui s-o semnez.Intrebarea ar fi urmatoarea: eu mai am dreptul de mostenitor daca n-am facut nici un demeres in tot acest timp? E posibil ca acea declaratie generala sa fie doar pt ca sora mea sa poate deschida succesiunea sau va fi interpretata ca o renuntare? Ea este foarte tanara, 19 ani si intentia mea ar fi sa pot avea si eu drept de decizie daca vrea sa vanda o proprietate importanta, astfel incat macar sa ramana cu un acoperis deasupra capului si sa nu poata vinde fara acordul meu apartamentul parintilor. Sau sa facem o succesiune doar pe anumite bunuri pe care ea sa le poata vinde fara mine. As aprecia enorm o indrumare, pt ca daca inteleg bine, doar ea poate demara succesiunea, fiind nevoie sa fie facuta in orasul domiciliului defunctului.
Multumesc frumos.
Alexandru Surdescu 6-08-2013
Din ce ați relatat, actul respectiv este o declarație de neacceptare a succesiunii (vedeți și răspunsul dat lui "dumitru" mai sus).

Dacă nu ați făcut acte de acceptare tacită a succesiuni, sora va putea oricum să vă îndepărteze de la moștenire, în instanță, invocând excepția neacceptării moștenirii. Sora v-a sugerat această declarație pentru a putea dezbate succesiunea la notariat, unde se plătesc taxe mai mici și procedura se desfășoară mult mai rapid decât în instanță. În orice caz, această declarație este una cu caracter personal și reflectă strict manifestarea dvs. de voință, deci trebuie
Citește mai mult să o semnați doar în cazul în care conținutul ei reflectă voința dvs. reală, fără a fi influențată de alte persoane.
Adriana 21-03-2013
daca se poate sa ma lamuriti si pe mn cu urmatoare situatie:bunicul si bunica mea sunt decedati,in urma lor a ramas o garsoniera,singurul mostenitor este tatal meu ,el vrea sa imi lase mie direct garsoniera fara a mai face succesiunea ,mentionez ca mai am o sora care este deaccord sa imi ramana mie garsoniera,intrebarea mea este :se poate face cumva ca sa ma treaca pe mn direct in acte propietara fara a face succesiunea? va multumesc
Notariat Professio 23-03-2013
Tatăl dvs. trebuie să dezbată succesiunea de pe urma părinţilor (bunicilor dvs.) pentru a putea să vă transfere dreptul de proprietate asupra bunurilor moştenite. Aceasta este singura posibilitate.
P. 25-02-2013
as dori sa ma lamuriti la urmatoarea problema.tatal meu a murit acum 10 ani.noi suntem 3 frati.in urma defunctului a ramas o casa ,cea in care locuiesc de cand m.am nascut.dupa atata timp unul din frati vrea sa:i dau cota lui din casa.intrebarea mea este.el mai are dreptul la casa dupa atata timp ca eu nu sunt de acord pentru ca eu am investit acolo,platit impozite si se trezeste el dupa 10 ani ca are de luat avere,va multumesc
Alexandru Surdescu 23-03-2013
Dacă este cazul, puteţi demonstra în instanţă că fratele nu a făcut acte de acceptare expresă (declaraţie notarială de acceptare a succesiunii) sau tacită (conform articolului de mai sus).

↑ ÎNAPOI SUS