Cine poate fi martor la succesiune și cine nu?

Dezbaterea unei moșteniri este un proces esențial, dar adesea încărcat de detalii juridice ce pot părea copleșitoare. Una dintre cele mai frecvente nelămuriri pe care le au clienții noștri se referă la rolul și necesitatea martorilor. În acest articol, clarificăm cine poate fi martor, ce presupune audierea lor și, cel mai important, cum vă putem asista pentru ca întreaga procedură să decurgă rapid și fără complicații.

Cine poate fi martor?

Aveți nevoie de ajutor cu procedura de succesiune?

Știm că procesul succesoral poate fi complicat și plin de întrebări. Biroul nostru notarial vă poate ghida la fiecare pas, de la pregătirea actelor până la găsirea soluțiilor pentru martori.

» Contactați-ne acum pentru o programare

» Calculați un cost estimativ al succesiunii

Rolul martorilor la succesiune

De ce sunt necesari doi martori la succesiune? Rolul martorilor în procedura succesorală este de a confirma situația familială a defunctului, în special cu privire la numărul de copii, pentru a preveni cazurile în care în fața notarului public s-ar prezenta doar o parte dintre copiii defunctului, fără a-i mai declara pe ceilalți frați.

Cei doi martori se vor prezenta la notariat, împreună cu moștenitorii, doar la termenul fixat de notarul public pentru audiere și dezbaterea moștenirii, nu și la depunerea actelor de succesiune.

Cine poate fi martor?

Pot fi martori:

  • prietenii, vecinii sau colegii de serviciu ai defunctului, indiferent de vârstă, dar care l-au cunoscut pe defunct suficient de bine ca să poată confirma situația familială prezentată de moștenitori
  • verii primari ai defunctului, nepoții de văr, fratele sau sora bunicului, deoarece legea permite martori cu grad 4 de rudenie sau mai mare
  • în mod excepțional, pot fi martori și rudele, afinii și soțul sau soția, dacă toți moștenitorii sunt de acord cu audierea lor

Cine nu poate fi martor?

Nu pot fi martori, conform legii, persoanele care sunt, față de defunct:

  • Rude de grad 1: Părinții și copiii
  • Rude de grad 2: Frații, surorile, bunicii
  • Rude de grad 3: Strănepoții, nepoții de frate, străbunicii, unchii, mătușile
  • Soţ, fost soţ, logodnic, concubin
  • Afini de grad 1: Socrii, soacrele, ginerii, nurorile
  • Afini de grad 2: Cumnații
  • Afini de grad 3: Strănepoții prin alianță, nepoții de frate, străbunicii, unchii și mătușile prin alianță

Excepție

Moștenitorii pot conveni ca și rudele și afinii până la gradul 3 inclusiv și soțul sau soția defunctului să fie ascultați ca martori, după cum am arătat și mai sus.
De asemenea, nu pot fi martori:
  • Cei aflaţi în duşmănie sau în legături de interese cu vreuna dintre părţi
  • Minorii
  • Persoanele care beneficiază de tutelă specială
  • Cei condamnaţi pentru mărturie mincinoasă
Întrebări martori succesiune

Întrebări puse martorilor la succesiune

Notarul public va asculta fiecare martor separat, întrebându-i, după caz:

  • Numele, prenumele, profesia, domiciliul și vârsta.
  • Sunteți rudă sau afin cu una dintre părți?
  • Vă aflați în duşmănie sau în legături de interese cu vreuna dintre părţi?
  • Aveți o credință religioasă? (Pentru a stabili forma jurământului depus de martor)
  • Cunoașteți prevederile Art. 273 Cod penal, conform căruia fapta martorului care face afirmaţii mincinoase ori nu spune tot ce ştie în legătură cu faptele sau împrejurările esenţiale cu privire la care este întrebat se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă?
  • Când l-ați cunoscut pe defunct și cât de bine îl cunoșteați?
  • Defunctul a fost căsătorit?
  • Cunoașteți ce copii a avut defunctul, rezultaţi din căsătorie, din afara căsătoriei sau din adopţie?

În funcție de specificul succesiunii, notarul public va putea adresa martorului și alte întrebări.

Model declarație martor succesiune

ROMÂNIA

BIROUL NOTARULUI PUBLIC ...

Dosar nr. .../2023

Şedinţa din .../2023

DEPOZIŢIE DE MARTOR

Numele martorului ... vârsta ... ani, domiciliat(ă) în ... identificat(ă) cu C.I. seria ... nr. ..., eliberat(ă) de Poliţia ...

După depunerea jurământului potrivit art. din 319 Codul de procedură civilă şi după ce i s-a atras atenţia că dacă nu spune adevărul săvârşeşte infracţiunea de mărturie mincinoasă, declară:

L-am cunoscut de peste ... de ani pe defunctul ..., decedat la data de ..., fost cu ultimul domiciliu în ...

Ştiu că la data decesului era văduv, soţia acestuia ... , fiind decedată din anul ... .

De asemenea, știu că defunctul a avut un singur copil – pe ..., născut în ... din căsătoria cu ... .

Nu cunosc despre existenţa altor copii ai defunctului, rezultaţi din căsătorie, din afara căsătoriei sau din adopţie.

Citindu-i-se stăruie și semnează,

Martor

(Nume și semnătură)

Reglementare legală

Audierea martorilor la notariat se desfășoară asemănător procedurii reglementate pentru instanța de judecată și conform acelorași articole de lege.

Art. 108 din Legea nr. 36/1995 a notarilor publici

(1) Calitatea de succesibil și/sau, după caz, titlul de legatar, precum și numărul acestora se stabilesc prin acte de stare civilă, prin testament și cu martori. Bunurile ce compun masa succesorală se dovedesc prin înscrisuri sau prin orice alt mijloc de probă admis de lege.

Art. 111 din Legea nr. 36/1995 a notarilor publici

În cadrul dezbaterilor succesorale, la fiecare termen notarul public întocmește o încheiere motivată, care va cuprinde mențiunile referitoare la îndeplinirea procedurii, declarațiile părților, prezența martorilor și măsurile dispuse în vederea soluționării cauzei.

Art. 315 Cod Procedură Civilă

Persoanele care nu pot fi ascultate ca martori

(1) Nu pot fi martori:

1. rudele și afinii până la gradul al treilea inclusiv;

2. soțul, fostul soț, logodnicul ori concubinul;

3. cei aflați în dușmănie sau în legături de interese cu vreuna dintre părți;

4. persoanele care beneficiază de tutelă specială

5. cei condamnați pentru mărturie mincinoasă.

(2) Părțile pot conveni, expres sau tacit, să fie ascultate ca martori și persoanele prevăzute la alin. (1) pct. 1-3.

(3) Persoana care beneficiază de consiliere judiciară poate fi ascultată ca martor, însă instanța va ține seama, la aprecierea depoziției sale, de situația ei specială.

Art. 406 Noul Cod Civil - Rudenia în linie dreaptă sau colaterală

(1) Rudenia este în linie dreaptă în cazul descendenţei unei persoane dintr-o altă persoană şi poate fi ascendentă sau descendentă.

(2) Rudenia este în linie colaterală atunci când rezultă din faptul că mai multe persoane au un ascendent comun.

(3) gradul de rudenie se stabileşte astfel:

a) în linie dreaptă, după numărul naşterilor: astfel, copiii şi părinţii sunt rude de gradul întâi, nepoţii şi bunicii sunt rude de gradul al doilea;

b) în linie colaterală, după numărul naşterilor, urcând de la una dintre rude până la ascendentul comun şi coborând de la acesta până la cealaltă rudă; astfel, fraţii sunt rude de gradul al doilea, unchiul sau mătuşa şi nepotul, de gradul al treilea, verii primari, de gradul al patrulea.

Art. 407 Noul Cod Civil - Afinitatea

(1) Afinitatea este legătura dintre un soţ şi rudele celuilalt soţ.

(2) Rudele soţului sunt, în aceeaşi linie şi acelaşi grad, afinii celuilalt soţ."

Art. 273 Noul Cod Penal - Mărturia mincinoasă

(1) Fapta martorului care, într-o cauză penală, civilă sau în orice altă procedură în care se ascultă martori, face afirmaţii mincinoase ori nu spune tot ce ştie în legătură cu faptele sau împrejurările esenţiale cu privire la care este întrebat se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă.

(2) Mărturia mincinoasă săvârşită:

a) de un martor cu identitate protejată ori aflat în Programul de protecţie a martorilor;

b) de un investigator sub acoperire;

c) de o persoană care întocmeşte un raport de expertiză ori de un interpret;

d) în legătură cu o faptă pentru care legea prevede pedeapsa detenţiunii pe viaţă ori închisoarea de 10 ani sau mai mare se pedepseşte cu închisoarea de la unu la 5 ani.

(3) Autorul nu se pedepseşte dacă îşi retrage mărturia, în cauzele penale înainte de reţinere, arestare sau de punerea în mişcare a acţiunii penale ori în alte cauze înainte de a se fi pronunţat o hotărâre sau de a se fi dat o altă soluţie, ca urmare a mărturiei mincinoase.

Întrebări frecvente

Martorii la succesiune pot fi soț și soție?

Da, deoarece legea nu interzice ca martorii să fie soți, rude între ei, sau afini. Legea prevede doar ca, față de defunct, martorii să nu fie rude sau afini până la gradul al treilea inclusiv, dar chiar și aceștia pot fi audiați, dacă toți moștenitorii sunt de acord.

Se poate face succesiunea fără martori?

Nu. Conform legii române, este obligatorie depoziția a cel puţin 2 martori, din care să rezulte că aceştia cunosc date personale referitoare la defunct și au cunoştinţă de numărul şi calitatea persoanelor cu drept la succesiunea defunctului. Cunoaștem și înțelegem dificultățile pe care le pot întâmpina unii succesibili în găsirea martorilor, dar legislația actuală nu prevede o altă posibilitate de a dezbate succesiunea.

Ruda unui soț poate fi martor la succesiunea rudei celuilalt soț?

Da, deoarece afinitatea nu există între rudele unui soţ şi rudele celuilalt soţ (de exemplu, între cuscri).

Socrii sunt rude de gradul 1?

Nu. Socrii sunt afini de gradul 1 (rude prin alianță). Rudele de grad 1 sunt părinții și copiii.

Biroul nostru notarial simplifică procedura pentru dumneavoastră

Am explicat în detaliu rolul martorilor, dar nu trebuie să vă faceți griji cu privire la aceste aspecte tehnice. Alegând serviciile noastre, beneficiați de:

  • Consultanță completă: Vă explicăm de la început toți pașii și actele necesare.
  • Asistență în pregătire: Verificăm eligibilitatea martorilor propuși pentru a evita orice întârzieri.
  • Eficiență: Ne ocupăm de programări și de întreaga logistică, astfel încât prezența dumneavoastră la notariat să fie cât mai scurtă și eficientă.
  • Transparență: Vă oferim o estimare clară a costurilor de la bun început.
Doriți să beneficiați de sprijin profesionist pentru a finaliza succesiunea rapid și eficient?

Contactați-ne pentru a stabili primii pași în cazul dumneavoastră.

Biroul Notarial Professio

Bd. Ion Mihalache 26-28
Bucureşti, Sector 1

Întrebări și răspunsuri: Cine poate fi martor la succesiune și cine nu?




* Comentariul va fi public. Introduceți doar prenumele, fără date cu caracter personal.

** Asigurați-vă că întrebarea nu are deja răspuns în articol și că are legătură cu subiectul.

*** Adresa de e-mail nu se publică.

L. 15-09-2025
Bună ziua am 2 frații vitregi ar putea fii martori la succesiune unul din frati si mama ...erau divorțați mama si tata
Laura 6-09-2025
Bună ziua. As putea aduce martori frați sau nepoți ai mamei? Sunt de mult plecată din localitate și nu știu pe cine as putea aduce. Suntem doi frați, mama a fost divorțată de tatăl nostru. Va multumesc.
Alina 28-08-2025
In lipsa altor martori, poate să fie sotul meu unul dintre martori la succesiunea după tatal meu? Mentionez ca locuiesc in strainatate iar sotul nu vorbeste romaneste dar il cunostea pe defunct (socrul lui). Al doilea martor ar putea fi mama (sotia defunctului), in mod exceptional, chiar daca si ea este succesoare? Precizez ca sunt singura la parinti si nu pot gasi alti martori. Va multumesc.
Gabriela 24-08-2025
Vă rog ,as dori să mă lămuriți dacă la succesiunea tatălui meu poate fi martor sora sotului meu. Multumesc!
Georgeta 14-08-2025
Dacă am aceași adresă cu defunctul dar nu sunt rudă pot fi martoră
Notariat Professio 14-08-2025
Da
Raluca 10-04-2025
Bună ziua soțul meu poate fi martor în proces de succesiune de după decesul la mătușa
Notariat Professio 14-08-2025
Soțul dumneavoastră poate fi martor la succesiunea mătușii dacă obțineți acordul tuturor celorlalți moștenitori (frați, surori, părinți ai mătușii, etc., în funcție de caz).
Andrei 8-01-2025
Buna ziua daca eu și fratele meu o sa fim singuri moștenitori că cele 2 surori renunță la moștenirea lăsată de mama noastră poate fi că martori soția mea și soția fratelui meu
Notariat Professio 14-08-2025
Da, dacă și fratele dv. este de acord.
Petru 8-01-2025
Eu sunt unul dintre moștenitori,socrul meu poate sa mi fie martor ?
Mulțumesc !
Notariat Professio 14-08-2025
Socrul dumneavoastră poate fi acceptat ca martor de către notar doar cu acordul celorlalte părți din dosarul de succesiune.
Mona 27-11-2024
Buna dimineata. Va rog sa precizati pe website-ul dvs. notarial si, totodata, sa-mi comunicati/sa raspundeti care sunt dispozitiile legale care prevad obligativitatea depozitiei a cel putin doi martori la succesiune. Va felicit pentru website-ul dvs. notarial. Va multumesc anticipat.
Notariat Professio 14-08-2025
Dispoziția legală care prevede această obligativitate este Articolul 108 din Legea nr. 36/1995 a notarilor publici:
"(1) Calitatea de succesibil și/sau, după caz, titlul de legatar, precum și numărul acestora se stabilesc prin acte de stare civilă, prin testament și cu martori. Bunurile ce compun masa succesorală se dovedesc prin înscrisuri sau prin orice alt mijloc de probă admis de lege."
De asemenea, și practica notarială majoritară este de a audia doi martori.
Cel mai frecvent, martorii sunt necesari pentru a confirma sub jurământ numărul corect și identitatea tuturor moștenitorilor legali, asigurându-se astfel că nimeni nu este omis.
Pavel 14-10-2024
Buna ziua . Daca nu găsesc martori pentru succesiunea unui apartament ce pot face .? Mulțumesc.
Notariat Professio 17-10-2024
În acest caz nu puteți dezbate succesiunea la notariat deoarece este obligatorie depoziția a cel puţin 2 martori.
Vedeți mai multe
Florentina 19-09-2024
La succesiunea sorei noastre,eu și sora mea,putem aduce martori pe soții noștri?
Menționez ca am fost 3 surori iar sora defuncta nu a avut copii iar soțul ei a decedat în 2019.


Mulțumesc
Notariat Professio 17-10-2024
Da, este posibil.
Ioniță 23-08-2024
Buna ziua Martorii la succesiune au buletinele de București, iar eu de Călărași , dar sânt vecinii mei fara mutație dar au acte pe casa este vreo problema
Notariat Professio 27-08-2024
Da, dacă l-au cunoscut pe defunct suficient bine ca să poată confirma situația familială prezentată de moștenitori. De asemenea, martorii vor fi informați de prevederile Art. 273 Cod penal, conform căruia fapta martorului care face afirmaţii mincinoase ori nu spune tot ce ştie în legătură cu faptele sau împrejurările esenţiale cu privire la care este întrebat se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă.
Ana 9-08-2024
Poate nepoata sotului persoanei de la sucesiune sa fie martor?
Notariat Professio 27-08-2024
Da, deoarece afinitatea nu există între rudele unui soţ şi rudele celuilalt soţ.
Monica 16-07-2024
Mama mea a decedat. Era văduvă. Frații mei au renunțat la moștenire. Poate veni ca martor la moștenire soția nepotului ei?
Notariat Professio 27-08-2024
Da, este posibil, dacă l-a cunoscut pe defunct suficient de bine ca să poată confirma situația familială prezentată de moștenitori.
Gabriela 25-04-2024
Bună ziua! Sunt în posesia unui testament lăsat de o prietenă prin care îmi lasă mie casa părintească. Nu exista ascendenți sau descendenți în viață, nu a fost căsătorită niciodată, nu are copii. Prin testament sunt legatar universal. Defuncta a trăit și lucrat de peste 25 ani în București, însă imobilul și ultimul ei domiciliu din buletin sunt în Ștei, Bihor unde se va deschide succesiunea imobilului. Eu sunt tot din București, nu cunosc pe nimeni la Ștei (vecini, prieteni ai defunctei, verișori etc) nu am fost în viața mea acolo și nu am de unde să aduc 2 martori la succesiune. Ce se
Citește mai mult întâmplă când nu există martori la succesiune, efectiv nu cunoști pe nimeni ? Chiar dacă legea prevede 2 martori. Bănuiesc că nu sunt singura în acest caz ! Nu se poate scoate o anexă, ceva de la primăria din localitate, cum că nu are pe nimeni ??
Mulțumesc
Notariat Professio 27-08-2024
Nu sunteți singura persoană în această situație. Conform legii române este obligatorie depoziția a cel puţin 2 martori.
Stefan 15-04-2024
mandatarul unuia dintre succesori poate fi martor in procedura dezbaterii succesiunii? MULTUMESC
Notariat Professio 15-04-2024
Nu. Așa cum am menționat și în articol, nu pot fi martori cei aflați în legături de interese cu vreuna dintre părţi și mandatarul se încadrează în această categorie.
O. 10-03-2024
Poate să fie sotul meu unul dintre martori la succesiunea după tatal meu?Mentionez ca sunt singura la parinti si mama traieste.Multumesc
Notariat Professio 15-04-2024
Da, dacă este și mama dv. de acord (a doua persoană care îl moștenește pe tatăl dv.).
H. 5-03-2024
Bună,
Bunica mea a decedat în ianuarie, având un singur fiu ( tatăl meu) , care a decedat în 2015. Acum întrebarea mea ar fi, la dezbaterea succesiunii pot avea martori din partea mamei ( și ea decedată în 2002) . Mă gândesc la o mătușă și un verișor.
Vă mulțumesc anticipat pentru răspuns
Notariat Professio 27-08-2024
Da, afinitatea nu există între rudele unui soţ şi rudele celuilalt.
Marian 5-03-2024
LA TRIBUNAL - Daca am fost pus martor (nu am semnat nimic sau ceva) si nu ma prezint se poate intampla ceva?
Notariat Professio 15-04-2024
Da, instanța poate dispune aducerea martorilor care nu se prezintă la tribunal cu mandat de aducere, cu ajutorul poliției.
Daniela 27-02-2024
Este normal ca cei care dezbat o succesiune, doi frați în speță, sa ceara copii ale CI ale martorilor? Ma gândesc ca sunt date cu caracter personal.... Eu STIU CĂ MARTORII VIN LA DEZBATERE, ATUNCI ȘI NUMAI ATUNCI, CU CI.... CUM E LEGAL?
Notariat Professio 27-02-2024
Martorii trebuie identificați atât la notariat, cât și în instanță.
Raluca Cristina 7-02-2024
Ca martor la dezbaterea succesiunii poate fi și nașa de cununie a mea și a viitorului meu soț? adică nepotul defunctei? chiar dacă nașa noastră nu a cunoscut defunctul. Adică noi putem să o punem în temă cu situația și ea doar să vină să fie martor? ea cunoaște cât de cât situația. Mulțumesc .
Notariat Professio 27-02-2024
Martorul trebuie să-l fi cunoscut în realitate pe defunct. Conform Art. 273 Cod Penal, "fapta martorului care (...) face afirmaţii mincinoase ori nu spune tot ce ştie în legătură cu faptele sau împrejurările esenţiale cu privire la care este întrebat se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă."
P. 6-11-2023
Bună ziua!Nașul de botez al moștenitorului poate fi martor?
Notariat Professio 3-12-2023
Da, poate fi martor și nașul de botez al moștenitorului.
Adrian 8-09-2023
Martorii pot beneficia de copii ale documentelor semnate sau fotografii?
Notariat Professio 12-09-2023
Nu. Conform legii, se pot elibera copii din dosar doar moștenitorilor sau părților care justifică un interes. Simpla calitate de martor în cauză nu poate justifica acest interes.
Viorica 7-09-2023
Bună seara! Vă rog să-mi spuneți dacă martorul trebuie să cunoască numele moștenitorilorsau doar prenumele la succesiune? Mătușa mea a murit în 2021 noiembrie avea 85 ani. Sora ei (mama mea) a deschis succesiuna două nepoate au renunțat, iar o soră de a mamei mele din Gorj nu vine ca nu vede, dar nici nu trimite declarația de renunțare sau acceptare. În instanță mai sunt chemate și cele două care au renunțat? Sau cine mai are calitate de moștenitor? Și cât durează? Mulțumesc pentru răspuns
Notariat Professio 12-09-2023
Una din condițiile esențiale pentru a fi martor la succesiune este aceea de a-l fi cunoscut pe defunct. Este suficient ca martorul să cunoască prenumele copiilor sau al altor moștenitori cu drept la succesiune.
Cu privire la întrebarea despre renunțători, la dezbaterea succesiunii prin notariat nu se citează și persoanele care au renunțat la moștenire.
Referitor la durată, la notariat succesiunea se poate dezbate în 1-2 săptămâni. În instanță poate dura de la câteva luni la mai mulți ani, în funcție de diverși factori: dacă sunt invocate excepții procedurale, dacă nu se prezintă martorii sau
Citește mai mult părțile la interogatoriu, dacă sunt accesate toate căile de atac, dacă se întârzie redactarea sentinței, dacă sunt necesare expertize tehnice pentru imobile și se dau termene pentru întârzierea raportului de expertiză, gradul de aglomerare al instanței și alte situații care presupun termene suplimentare și prelungirea procesului.
Mihaela 30-08-2023
Buna ziua. Tatal meu si al fratelui meu a decedat in 2013. Eu si fratele meu am cedat totul in favoarea mamei noastre, dansa devenind singura mostenitoare dupa dansul. Mama noastra a decedat in 2021. Acum eu si fratele meu facem succesiunea dupa mama noastra, si vrem sa chemam ca si martori pe soacra mea, si pe o sora a tatalui nostru. Sunt acceptate ca si martori? Multumesc frumos.
Notariat Professio 30-08-2023
Da, dacă dv. și fratele vă înțelegeți cu privire la audierea acestor martori.
Bianca 28-08-2023
Pot fi audiati numai doi martori cand se dezbat succesiuni succesive, deci dupa doi defuncti? Sau trebuie patru martori, cate doi pentru fiecare defunct?
Notariat Professio 28-08-2023
Pot fi suficienți doi martori dacă amândoi i-au cunoscut pe ambii defuncți. Va fi necesară câte o depoziție de la cei doi martori în fiecare dosar succesoral. În cazul moștenitorilor succesive pot fi necesari, după caz, mai mult de 2 martori dacă martorii din prima succesiune nu îl cunoșteau și pe al doilea defunct (4 martori), sau dacă doar unul dintre aceștia îl cunoștea (3 martori).
Amelia 28-08-2023
Ma intereseaza care sunt conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca cei doi martori care sunt necesari la dezbaterea succesiunii. Din cate am inteles, ar trebui sa nu fie rude pana la gradul a III-lea cu defunctul. Dar sotia varului primar al defunctului, poate veni ca martor? Fiica acesteia (adica fiica varului primar al defunctului), poate veni si ea ca martor? Este vreo problema ca sunt mama si fiica? Va multumesc anticipat! Amelia
Notariat Professio 28-08-2023
Așa cum se menționează și în articol, martorii pot fi și rude dacă ceilalți moștenitori sunt de acord cu acest lucru. În orice caz, conform legii, atât soția vărului primar cât și fiica acesteia ar putea fi ascultate ca martor deoarece nu sunt rude sau afini față de defunct. Afinitatea nu există între rudele unui soţ şi rudele celuilalt soţ. De asemenea, nu este nicio problemă dacă martorii sunt rude sau afini între ei (de exemplu: mamă și fiică, tată și fiu, frați, soți)
Ionut 28-08-2023
Buna ziua..sunt mostenitorul testamentar al unui defunct(legatar universal prin testament),acesta nu si a dezbatut succesiune de pe urma parintilor sai..unul dintre ei decedat in 1970 iar celalalt in 1996.in testamentul catre mine defunctul specifica faptul ca nu mai are ascendenti sau descendenti..din cate cunosc pentru a face eu succesiunea am nevoie de 2martori.daca nu pot gasi acesti doi martori avand in vedere varsta defunctilor si timpul trecut,se poate face succesiunea?
Notariat Professio 28-08-2023
Am înțeles situația dv., dar conform legii române, este obligatorie depoziția a cel puţin 2 martori. Într-adevăr, există situații în care poate fi dificilă sau chiar imposibilă găsirea unor martori, dar legislația actuală nu prevede posibilitatea de a dezbate succesiunea fără martori.
M. 28-08-2023
Doresc să știu dacă martorii trebuie sa vina înainte la notar și apoi să fie chemați moștenitorii, sau sa vina împreună.
Notariat Professio 28-08-2023
Moștenitorii vor veni mai întâi la notariat pentru depunerea actelor. Notarul public va da apoi un termen pentru dezbaterea succesiunii și audierea martorilor. Cei doi martori se vor prezenta împreună cu moștenitorii la data stabilită în acest scop.
Lucia 28-08-2023
Buna ziua,
Am inteles ca trebuie sa aduc in fata notarului (pt. succesiune)doi martori confirmind identitatea tatalui meu (decedat).As vrea sa stiu daca acesti martori pot face procura pentru aceasta succesiune deoarece i-am gasit foarte greu si au acceptat foarte greu. Totodata as vrea sa stiu daca nepoata cumnatei poate fi acceptata ca martor si daca nu, pot sa o contest?
Notariat Professio 28-08-2023
Martorii trebuie să vină personal la notariat pentru a fi audiați. Nu pot fi reprezentați de alte persoane prin procură notarială.
Referitor la a doua întrebare: Da, nepoata cumnatei poate fi acceptată ca martor deoarece afinitatea nu există între rudele unui soţ şi rudele celuilalt soţ.
M. 24-08-2023
Buna ziua, intrebarea mea se refera la martori acceptati pentru succesiune:
1. sotia unchiului meu (unchiul fiind fratele mamei, atat mama cat si unchiul fiind decedati) imi poate fi martor la succesiune dupa tata, respectiv fratele meu (ambii decedati recent)
2. o verisoara de gradul 2 (unul dintre bunicii mei a fost frate cu una dintre bunicii verisoarei)
Pe baza gradelor de rudenie mentionate, pot fi acceptate cele doua persoane pentru a depune marturie in favoarea mea (unica mostenitoare in urma ambilor decedati, tata fiind vaduv, fratele necasatorit, fara copii)
Notariat Professio 24-08-2023
1. Matorii trebuie să nu fie rude apropiate sau afini cu defunctul, cu excepția cazului în care toți moștenitorii ar fi de acord și cu audierea lor. În cazul dv., soția unchiului nu are relație de afinitate cu defunctul deoarece nu există afinitate între rudele unui soţ şi rudele celuilalt soţ.
2. Da, verișoara respectivă poate fi martor. După cum ați descris relația de rudenie, este vorba de un văr de grad 5, din partea unchiului mare. Chiar și verii primari (gradul 4 de rudenie) pot fi ascultați ca martori, indiferent dacă ceilalți moștenitori se opun sau nu audierii .
V. 2-06-2019
Buna ziua. Doresc sa imi spuneti care este solutia pentru dezbaterea succesiunii in urma decesului fratelui meu in cazul in care nu cunosc nici o persoana care sa depuna marturie ca el nu a fost casatorit si nu a avut copii? In acest caz succesiunea ramine nedezbatuta ?( fratele a avut o garsoniera in tara dar a decedat "afara" unde era plecat de mai bine de 17 ani, motiv pentru care nu pot stabili nici o legatura cu persoane care sa depuna depozitie in cadrul procedurii notariale).
Multumesc anticipat pentru un raspuns.
Notariat Professio 28-08-2023
Conform legii române este obligatorie depoziția a cel puţin 2 martori. În Franța, spre exemplu, această obligație nu există și ar fi binevenită o modificare legislativă prin care și legiuitorul român să ofere o procedură alternativă pentru cazurile în care se dovedește imposibilă găsirea martorilor.

↑ ÎNAPOI SUS